Project CARS
Project CARS

Ontwikkeld in samenwerking met gamers en racepiloten, biedt Slightly Mad Studios met Project CARS je de meest realistische en technisch hoogstaande race-simulator aan, met een ongeziene vrijheid in single- en multiplayer.

Bandai Namco Games

Slightly Mad Studios

€59.99

12-05-2015

Project Cars (Review)

Geschreven door Kevin Buyck

Slightly Mad Studios brengt ons in samenwerking met de gamers zelf Project CARS. Na enkele malen uit gesteld te zijn geweest kunnen we eindelijk aan de slag met de wagens waar iedereen van droomt.

Zero to hero

De carrièremodus van Project CARS biedt je de keuze om te beginnen waar je wil en dit onderverdeeld in verschillende klasses. Wil je net zoals Lewis Hamilton onderaan beginnen met het karten? Dan start je bij het karten. Wil je het karten overslaan en direct beginnen met de open-wheel series, dan doe je dit gewoon. Project Cars laat de keuze volledig bij jou: geen eindeloze races om eindelijk bij de wagens te komen waarmee je wil racen. En wil je na enige tijd toch nog veranderen van klasse? Dan kan je gewoon een nieuwe carrière starten zonder je vorige te verliezen.

Iedere klasse (karts, open-wheel, GT, LMP) heeft zijn eigen regels. Zo wordt er in het karten niet gepit, terwijl dit in de andere klasses wel mogelijk is. En zoals het hoort, heeft iedere klasse zijn eigen race weekend. En net als voorheen laat het spel jou de keuze: ken je het circuit al en wil je gewoon direct in de kwalificaties vliegen? Dan doe je dit gewoon. Project CARS brengt ons spannende races, waar de AI effectief mee rijdt. En het weer is altijd een verassing, het ene moment ben je aan het racen met een ondergaande zon en enkele ronden later krijg je een regenbui over je heen.

Oneindig aantal mogelijkheden

Zoals je al hebt gemerkt biedt Project CARS jou de keuze waar dit mogelijk is. De instellingen zijn eindeloos: zo kan je bij iedere sessie kiezen hoeveel ronden je wil rijden. Je kan ervoor kiezen om de AI moeilijkheid te verhogen of te verlagen, al naargelang jouw stijl van racen. Hiermee biedt het spel de mogelijkheid aan niet-simracers om gewend te komen aan de handling, de gameplay en de moeilijkheid die een simracer met zich meebrengt.

Wat nieuw is op consoles, zijn de grafische instellingen. Stoor je je aan de felle ondergaande zon tijdens het racen op Hockenheim? Dan kan je dit afzetten. Wil je liever dat de map van het circuit linksonder staat? Dan kan je deze verplaatsen. En dit alles zonder aan speelervaring in te boeten.

Deze diversiteit aan instellingen kan echter een nadeel zijn, je ziet door de bomen het bos niet meer. Zo kan je alles van hulpmiddelen instellen, maar kan je ook volledig de gevoeligheid van alle mogelijke acties (gas geven, remmen, …) instellen. Dit zorgt ervoor dat je eerst enige tijd moet investeren om die perfecte balans te vinden. Project CARS biedt standaardinstellingen aan, maar het sterkere gevoel met de wagens komt door het finetunen van de instellingen.

Online en Community Events

Project CARS brengt ons niet alleen de carrière modus, maar zoals de andere games in zijn genre hebben we ook de bekendere online modus. Hierin kan je het opnemen tegen vrienden of tegen internetspelers. Zoals iedere online racegame kan het racen met internetspelers tegenvallen en dat is hier net het geval. Jammer is dat er geen kampioenschappen kunnen worden gemaakt online. Dit zou een mooie aanvulling zijn voor al die racing community’s.

De Community Events worden door Slightly Mad Studios zelf georganiseerd. Hierin is het de bedoeling om met een bepaalde wagen, op een bepaald circuit en met bepaalde weersomstandigheden een goede tijd neer te zetten. Het doel is de eerste te zijn in de leaderboards. Slightly Mad Studios belooft om voor sommige events echte prijzen uit te delen, wat kan tellen als motivatie om toch die paar tienden sneller te gaan!

Probleempjes

Het vermelden waard zijn de kleine probleempjes. Zoals vele games op de nieuwe consoles heeft Project CARS bugs. Voor sommige spelers kunnen dit als storend worden ervaren. Deze problemen komen zeker niet iedere race voor, maar zijn toch een paar keer voorgekomen tijdens het spelen van de carrière modus.

Zo kan het voorkomen dat het aantal ronden niet correct wordt bijgewerkt. Hierdoor kan je een oneindig aantal ronden rijden, waardoor de race niet zal stoppen. De enige oplossing hiervoor is de sessie te stoppen en opnieuw te starten. Een ander gekend probleem zijn de pitstops, waarbij je vast blijft zitten in je pitbox. Een geluk bij een ongeluk: is er bij de verplichte pitstop: als je pitbox zich achter de finishlijn bevind, kan je deze uitstellen tot de laatste ronde en finishen in de pitstraat.

Conclusie

Project CARS biedt wat het ons heeft beloofd, een grafisch sterke race game met oneindig veel keuze. Als we een minpunt moeten kiezen, dan is dat het beperkte wagenaanbod. Iedereen die zichzelf een racer noemt zal zich zeker amuseren met Project CARS, of je nu een liefhebber van de ‘Need for Speed’- of ‘Gran Turismo’-reeks bent.

4/5