Assassin's Creed Chronicles: China

De Assassin's Creed-reeks stapt een nieuwe richting in met dit 2.5D avontuur dat zich afspeelt in het oude China.

PlayStation 3 PC PlayStation 4 Xbox One

€9.99

21-04-2015

Assassin's Creed Chronicles: China (Review)

De Assassin’s Creed reeks is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest succesvolle reeksen in de geschiedenis der games. Van de Italiaanse renaissance tot de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, bijna de hele wereld zijn we rond geweest. Enkel Azië hadden we nog niet gezien. Zoals de titel het zegt, trekken we deze keer naar het oude China, waar jij in de schoenen stapt van de Shao Jun, een Chinese Assassin die persoonlijk is opgeleid door Ezio Auditore. Ze is op zoek naar een artefact uit de tijd van de “First Civilization”.

Nieuw perspectief

Assassin’s Creed Chronicles: China is 2.5D platformer waar onzichtbaarheid centraal staat. Ubisoft probeert in Chronicles de focus te verleggen op het onzichtbaar zijn en het ontwijken van bewakers, in plaats van actie. Ze doen dit door bekende elementen om onzichtbaar te zijn uit de vorige games te halen en die te implementeren in een 2.5D omgeving. Zo kan je je bijvoorbeeld in een donker deurgat verstoppen om uit het zicht van bewakers te blijven. In Chronicles krijg je op het einde van een level meer punten als je niet gezien wordt en je geen bewakers vermoordt. Ubisoft geeft je wel de kans om volop in de actie te gaan en alles wat je ziet aan stukken te hakken, maar dat begint al snel te vervelen. Je verliest veel punten en het gevechtssysteem staat niet helemaal op punt.

In het begin lijkt het allemaal goed in elkaar te zitten, maar na een tijd beginnen de foutjes zich te tonen. De AI van de bewakers is niet goed en kan heel makkelijk uitgebuit worden. Net als in de andere Assassin’s Creed games hebben bewakers een metertje dat aangeeft of ze je zien of niet. In Chronicles heb je echter genoeg tijd om te ontsnappen als ze je gezien hebben. Het enige dat je moet doen is naar de andere kant sprinten en na een poosje zullen de bewakers weer naar hun positie gaan en vergeten dat je er ooit was. Je kan dus gewoon naar het einde van het level sprinten, zonder dat een bewaker ooit alarm zal slagen. Veel te makkelijk. Veel te makkelijk is eigenlijk een goede samenvatting het volledige spel. De puzzels die je voorgeschoteld krijgt, worden naarmate het spel vordert amper moeilijker. Het enige dat moeilijker wordt, is het vinden van de spanning in het spel.

Schilderachtige schoonheid

De grafische stijl van Chronicles is met één woord: prachtig. Het ziet er uit als een schilderij, gemaakt met waterverf. In combinatie met de prachtige muziek, creëert de grafische stijl een sfeer die perfect het oude China weergeeft. Het is jammer, dat deze prachtige setting aan zo’n saaie spelervaring gekoppeld wordt.

Ik heb de PC versie gespeeld en het is zeer duidelijk dat dit spel gemaakt is voor consoles. In het optiemenu kunnen de grafische instellingen niet veranderd worden, controls kunnen niet veranderd worden, en ik kan blijven doorgaan. Voor snel wat inkomsten maakt Ubisoft deze schande van een PC versie. Vlak na de release van Chronicles, stond het forum van Ubisoft al vol van klachten over de slechte performance van dit spel. Ikzelf heb ook heel wat problemen gehad om het aan de praat te krijgen. Crashes terwijl alles perfect in orde was volgens Ubisoft, het is Assassin’s Creed Unity all over again. Ubisoft heeft blijkbaar nog niet uit zijn fouten geleerd.

Geen spanning, gameplay die al snel gaat vervelen en een grafische stijl die volledig teniet gedaan wordt door die eerste twee. Het is jammer dat Ubisoft zo’n prachtige reeks helemaal naar de vaantjes aan het helpen is. Hopelijk doen ze beter met Chronicles India en Russia. Ik heb alvast mijn twijfels.

2/5