Saints Row IV: Re-Elected & Gat of of Hell

De Saints zijn terug voor hun vierde avontuur waarbij je het als president van de Verenigde Staten opneemt tegen een buitenaardse invasiemacht, maar ook de troepen uit de Hel in de Gat out of Hell stand-alone expansie.

PlayStation 4 Xbox One

Deep Silver

Volition Inc.

€59.00

20-01-2015

Saints Row IV Re-elected & Gat Out of Hell (Review)

Met Saints Row IV breidt Volition Inc. een vervolg aan het verhaal van de geliefde Saints. De bende is intussen zo machtig geworden dat jij als leider van de Saints wordt uitgeroepen tot president van de Verenigde Staten en leider van de vrije wereld. Een buitenaardse invasiemacht gooit echter roet in het eten en al snel wordt je gevangen genomen en kom je terecht in een Matrix-achtige simulatie van onze wereld

Compleet van de pot gerukt

De Saints Row-serie staat erom bekend dat ze zichzelf niet al te serieus neemt, maar nu gaat de ontwikkelaar nog enkele stappen verder. Door het simulatie aspect, werpt het spel elke graad van realisme van zich af en loop je als een soort opgefokte Superman vernieling te zaaien doorheen de straten van Steelport. Gezien de open spelwereld, mag je je andermaal verwachten aan talloze collectibles, challenges, upgrade mogelijkheden, side-quests en verhaalmissies. Hierbij steekt het spel vrolijk de draak met games als inFamous, Grand Theft Auto, Mass Effect en X-Com, maar ook films als The Matrix, Independence Day, TRON enz. Het verhaal zelf kan je het best omschrijven als dom, B-film waardig en in lijn met de andere absurditeiten die op het scherm worden getoverd.

Wie na het spelen van Re-Elected maar niet genoeg kan krijgen van Saints Row IV, kan vervolgens aan de slag met Gat out of Hell. Deze stand alone-expansie zit inbegrepen in de bundel, maar is net als Re-elected ook afzonderlijk downloadbaar. In Gat out of Hell mag je aan de slag met Johnny Gat of Kinzie Kensington om de baas van de Saints te redden uit de handen van Satan, die hem wilt doen trouwen met zijn dochter Jezebel. De actie verplaatst zich van Steelport naar New Hades, waar je je kan uitleven tegen hordes demonen en waarbij je superkrachten aangevuld werden met "angelic flight", dat je toelaat om te vliegen. Klassieke verhaalmissies werden vervangen door het vervullen van tal van opdrachten om zo cutscènes en plotpunten vrij te spelen. Wie Saints Row vooral speelt voor de zijactiviteiten, zal dus zeker aan zijn trekken komen.

Just killing time

Deze remastered editie van Saints Row IV heeft dus zeker voldoende content, al kan na een tijdje wel verveling opduiken door het repetitieve karakter en de hoeveelheid van randactiviteiten, een symptoom waar ook andere open wereldspellen mee te kampen hebben. Zij die een realistisch spel verwachten, zijn hier aan het verkeerde adres. Maar als je gewoon wat tijd wilt doden en jezelf wilt uitleven in deze knotsgekke wereld, biedt Saints Row IV leuk tijdsverdrijf.

Toch zijn er nog enkele andere mankementen die de kop opduiken. Hoewel de graphics wat opgepoetst werden, behaald Saints Row IV nooit de grafische pracht van andere remakes als Grand Theft Auto V of The Last of Us. Bovendien voelen de controls ook stroef aan, vooral tijdens het rijden. Dit zorgt voor een lichte domper tijdens het spelen.Uiteindelijk biedt deze Re-elected dus weinig meerwaarde en valt het spel alleen aan te raden als je het nog niet gespeeld hebt. Gat out of Hell zorgt voor een leuke twist, maar zal vooral de fans van de serie aanspreken.

3/5