PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 Xbox One

Electronic Arts

Visceral Games

€59.99

17-03-2015

Battlefield Hardline (Review)

Er waait een frisse wind doorheen het Battlefield-landschap. Oorzaak? Druk bezig met Star Wars: Battlefront, heeft DICE het roer doorgegeven aan Visceral Games voor deze spin-off. De makers van de Dead Space- en Army of Two-serie geeft een nieuwe twist aan de geliefde oorlogsgame door de actie te verplaatsen naar het zuiden van de Verenigde Staten. Hier breekt een harde oorlog uit tussen de politie en enkele lokale drugscartels.

Good cop, bad cop

Gedaan dus met soldaatje spelen. In Hardline kruip je in de huid van de rookie politieagent Nick Mendoza in Miami. Hij wordt meegesleurd in een drugsoorlog waarbij al snel duidelijk wordt dat ook de politie er niet voor terugschrikt om hun handen vuil te maken. Hij ontdekt dat de corruptie in het corps tot in de hoogste rangen loopt. Het is aan jou om deze corruptie bloot te stellen, met hulp die opduikt uit onverwachte hoek.

Hoewel niet bijster origineel, is er een duidelijke verbetering merkbaar is het verhaal van de singleplayer mode. Politiewerk wordt afgewisseld met stealth momenten en heuse shoot-outs. Verder kan je kiezen om je tegenstanders te arresteren of om te leggen, al lukt het eerste minder goed eens ze in een groepje van 3 personen staan. Ook de typische indrukwekkende setpieces zijn weer van de partij, waarbij het weer meer dan eens roet in het eten komt gooien. Door de episodische structuur lijkt het bovendien alsof je meespeelt in een TV-serie. Het verzamelen van colelctibles, waarbij je gebruik moet maken van een scanner, is wel een sleur die het tempo van het spel onnodig naar beneden haalt.

War, huh, what is it good for?

De hoofdmoot van elke Battlefield is echter de multiplayer, en ook hier is dat het geval. Wie Battlefield 4 heeft gespeeld, zal niet teveel verrassingen tegenkomen. De personageklassen, het progressiesysteem en de battlepacks zijn nog steeds aanwezig. Net als de Team Deathmatch en Conquest. Grootschalige oorlogsvoering met voertuigen en tal van wapentuig is dus nog steeds mogelijk. Al voelen de nieuwe maps niet altijd even geïnspireerd aan en werd er iets teveel leentjebuur gespeeld bij Battlefield 4 voor een aantal maps.

Andere modes zoals Rush en Capture the Flag werden vervangen door modes als Hiest en Blood Money die thematisch meer aansluiten bij het idee van cops versus robbers. Rescue en Crossair zijn dan weer korte, meer competitief gerichte 5 vs 5 modes met slechts één leven, waarbij je te maken krijgt met een gijzelingssituatie of een VIP-escort. Wat in het algemeen opvalt, is dat Hardline sneller speelt dan zijn voorgangers. Maar doordat je sneller sterft en de controls niet helemaal juis aanvoelen, kan ook enige wrevel ontstaan tijdens het spelen.

Het spel draait nog steeds op de vertrouwde Frostbite engine. Hierdoor ademt het spel vooral online dezelfde sfeer uit als in Battlefield 4, maar is er grafisch ook weinig vooruitgang merkbaar. Hardline slaagt er dus niet volledig in om zijn stempel te drukken op de serie, maar is een welkome afwisseling voor zij die een nieuwe shooter zoeken

3/5