Dying Light

Parcours gemengd met survival-horror en first-person actie. Met deze explosieve cocktail probeert Techland het zombiegenre nieuw leven in te blazen met Dying Light.

Techland

€59.99

27-02-2015

Dying Light (Review)

Welkom in Harran. Jij bent Kyle Crane, door de GRE naar de quarantainezone gestuurd om een zekere Kadir Suleiman te vinden. Eens gedropt in de zone, word je aangevallen en gebeten door een geïnfecteerde. Een zekere Jade red je en brengt je naar The Tower. Hier leer je te parkouren, en krijg je Antizin. Dit spul remt de symptomen van de infectie af. Hierna zet je je missie verder om Suleiman te vinden. In de tussentijd kom je ook Dr. Zere tegen. Een wetenschapper die aan een echte remedie tegen de infectie werkt.

Verhaal? Welk verhaal?

Dat was zowat het hele verhaal. Er zitten wat goede momenten in, maar verwacht geen Metal Gear Solid-achtig plot. Het merendeel van de tijd ga je van de ene kant van de map naar de andere rennen. Dit allemaal door de vele side quests die in de open wereld zitten. Dit klinkt erger dan het is. Ik ben ook geen fan van “fetch quests” maar Dying Light maakt het de moeite waard. Je hebt namelijk 3 verschillende skills die je kan upgraden. Voor de eerste verzamel je ervaringspunten door missies te voltooien en dergelijke. Voor de 2e verzamel je die door te parkouren en de 3e door te vechten. Dit zorgt ervoor dat je zelfs ervaringspunten verdient door simpelweg alles te verkennen.

Brutale Mirror’s Edge

Toegegeven, het parkourssysteem is niet zo goed als Mirror’s Edge en heeft bij momenten zo zijn problemen. Dat wordt vooral duidelijk bij overmatig gebruik van de grappling hook. Dit kan wat frustrerend zijn, maar het spel is te leuk om hierdoor opzij te leggen. Het first-person parkouren heeft ook meer goede momenten dan slechte natuurlijk. En dit is niet het enige goede aan de game.

De brutale manier waarop gevechten verlopen is een genot voor het oog, als je niet vies bent van wat gore. Er zitten vuurwapens in het spel, maar het grootste deel ga je rondlopen met een zelfgecreëerd meleewapen. Armen, benen, hoofden en heel wat verschillende innerlijke organen die gretig in het rondvliegen wanneer je je brandend zwaard door een groepje zombies jaagt, het geeft toch een bepaalde voldoening. Zoveel zelfs, dat je liever door een groepje vijanden gaat dan er omheen om ze te ontwijken.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugde

Het spel kan met 4 personen in co-op gespeeld worden, en er kunnen tot 5 personen in 1 game zitten. Laat me dit wat meer uitleggen. De 4 speler co-op spreekt voor zichzelf. Dan heb je het nachtgedeelte. Dying Light heeft een dag en nacht cyclus. ’s Nachts komen de Volatiles buiten. Big, bad motherf*ers. Hier maak je naar het einde van het spel toe een vechtkans tegen. Maar hoog of laag level, zoals de radio-omroeper elke avond met reden laat weten: hang ’s nachts niet de held uit.

Wat heeft dit nu met die 5e speler te maken? Wel als je game op online staat, kan je de zombie-invasies zelf instellen. Elke nacht, om de 3 nachten,… Tijdens deze zombie-invasie kan één speler in de huid van zo’n volatile kruipen om jou het leven zuur te maken. Zijn doel is jullie om te leggen. Jullie doel is zijn nesten te vernietigen. Dit is voor beide partijen een uitdaging. Maar uiteindelijk niet zo’n grote toevoeging, aangezien zombies uitroeien amusanter is dan er zelf eentje te zijn.

Het verdict

Dying Light is niet zomaar een nieuwe Dead Island, het is zoveel meer dan dat. Dit is een game waarmee je je uren aan een stuk kan amuseren, alleen of met vrienden. De kleine foutjes die erin zitten doen weinig tot niets af van het entertainmentgehalte van de game. Over die kleine foutjes: Techland doet er alles aan om naar hun fans te luisteren en constant de ervaring te verbeteren. Volgens mij hadden ze dit enorme succes zelf niet eens zien aankomen. Maar het is zeker dubbel en dik verdiend.

4/5