€59.99

20-02-2015

The Order: 1886 (Review)

Geschreven door Kevin Buyck

Ready at Dawn stelde twee jaar geleden The Order: 1886 voor. Vele PlayStation fans keken sindsdien reikhalzend uit naar de game. Benieuwd of het lange wachten wordt beloond.

1886

Het jaar is, zoals je al vermoed, 1886 en het verhaal speelt zich af in een alternatief Londen. Je bent Sir Galahad en het is jouw taak om London te beschermen van de Lycans, een soort weerwolfachtigen. Gelukkig ben je niet alleen: Sir Galahad is namelijk lid van een oude orde van ridders en drie daarvan vergezellen je doorheen het verhaal. De interactie met je mede-ridders blijft echter beperkt.

Ook de gameplay is te beperkt. Zo heb je wel de shootouts met de rebellen, maar meer dan dat is er ook niet. En als je verwacht dat de gevechten met de Lycans wel wat actie zullen brengen, dan ben je ook gezien. Dit gevecht is namelijk een soort van round-based gevecht, waarbij je ontwijkt en aanvalt.

Het hele verhaal wordt vertelt als een soort film. Er zijn met andere woorden zeer veel cutscenes en zelf heb je weinig tot geen invloed op eventuele gebeurtenissen in het verhaal. Quicktime-events zijn ook veelvuldig aanwezig, wat toch als storend wordt ervaren. Het ene moment zit je te genieten van het filmische, wanneer je plots een quicktime-event krijgt voorgeschoteld.

Grafische pracht

Genieten zal je zeker doen! The Order: 1886 is één van mooiste games die momenteel beschikbaar is op de PlayStation 4, als het al niet de mooiste is. Het 19e eeuwse Londen ziet er ongelofelijk prachtig uit, maar door het lineaire aspect van de game kan je er jammer genoeg niet echt van genieten. Je krijgt af en toe een overview van enkele van de meer bekende plaatsen in Londen, maar ze bezoeken doe je nooit. Het lineaire aspect brengt bij games meestal een kortere speelduur met zich mee en dit is ook hier het geval. Of deze speelduur voldoende is, zal vooral van jezelf afhangen: kan je genieten van cutscenes dan kom je qua speelduur niets te kort. Neem je liever zelf het heft in handen, dan is de speelduur toch wat aan de korte kant.

Het enige nadeel, wat voor sommige spelers niet als nadeel zal worden beschouwd, zijn de zwarte balken zoals je bij films ziet. Het filmische aspect wordt hierdoor enorm versterkt, maar de game had evenwel meer van de spelwereld kunnen tonen. Laat ons wel duidelijk zijn: storend waren de zwarte balken niet.

Wapenarsenaal

In het alternatieve Londen kunnen we gebruikmaken van enkele zeer inventieve wapens, allen aangebracht door Nikola Tesla. De wapens zijn zeer gevarieerd en het gebruik ervan is ook zeer verschillend. Enkele die ons zullen blijven: de Arc Induction Lance, waarmee je vijanden als het ware wegbrand. En de M86 Thermite Rifle, hiermee kan je thermiet afschieten op een vijand en deze achteraf in brand laten vliegen door er een fakkel naar te schieten.

Conclusie

The Order: 1886 is een grafisch prachtige game, maar daar stopt het ook. Het verhaal is niet sterk genoeg om als memorabel te beschouwen, hoewel alle elementen aanwezig zijn voor een topverhaal. Toch zal menig gamer zich zeker amuseren met deze game, want de sfeer is aanwezig. Wij kijken alvast uit naar het volgende deel in The Order-reeks!

3/5