Test je kennis in deze digitale versie van dit klassieke bordspel voor jong en oud.

PlayStation 3 Xbox 360 PlayStation 4 Xbox One

Longtail Studios

€14.99

17-02-2015

Trivial Pursuit Live! (Review)

Bordspellen zijn van alle tijden en dus is het niet verwonderlijk dat ze ook de digitale wereld binnensijpelen. Op mobiele toestellen zijn digitale versies van bordspellen al een tijdje een groot succes. Langzaamaan beginnen ze nu ook aan hun verovertocht van de consoles. Zo bracht uitgever Ubisoft ons onlangs Risk en Monopoly, en zijn ze nu weer van de partij met de familieklassieker Trivial Pursuit

Eenvoud siert

Net als in het bordspel, draait Trivial Pursuit Live! om het correct beantwoorden van vragen die je algemene kennis testen. Vragen goed beantwoorden levert je een partje op, een driehoekig vormpje. Wie er zo zes verzamelt wint het spel. De vragen zijn onderverdeeld in zes categorieën, gaande van geschiedenis tot entertainment en wetenschap, waarbij elke categorie zijn eigen kleur heeft. Het leuke aan deze digitale versie, is dat het klassieke bord vervangen werd door een soort TV-show, waardoor het spel heel wat weg heeft van het PS3-spel Buzz!: Quiz TV.

Als videogame beperkt Trivial Pursuit zich echter wel tot het meest essentiële. Je kan kiezen uit een online match of een lokale match, waarbij je het opneemt tegen 3 computergestuurde tegenstanders of andere medespelers. Hierbij kan je spelen met meerdere controllers of slechts één die je dan doorgeeft. Vervolgens kies je voor een kort spel van 3 rondes of een volledige TV-show van 5 rondes, waarbij de vorm van de ronde willekeurig wordt gekozen uit een tiental verschillende opties. Eens je je personage gekozen hebt, mag je onmiddelijk aan de slag. Helaas kan je jouw kleur niet kiezen en moet je bijvoorbeeld als speler 1 altijd met roos spelen. Dus ook als je alleen tegen de computer speelt. Zij die hun mannelijkheid hoog in het vaandel dragen zijn dus gewaarschuwd. Daarnaast heb je nog een beperkt levelingsysteem en titels die je kan unlocken.

Vrienden welkom

Alleen valt er dus niet veel te beleven in Trivial Pursuit Live!, maar voor die gezellige familiefeestjes of avonden onder vrienden staat het garant voor heel wat plezier. Zij die Buzz! gespeeld hebben, weten waaraan ze zich mogen verwachten. Bovendien is het spelverloop redelijk vloeiend en is iedere ronde spannend als iedereen aan elkaar gewaagd is. De TV-show presentatie zorgt ook voor iets meer animo dan een droge presentatie van het bord. De cartoony graphics geven het spel een charmante stijl, waardoor iedereen er zich wel in thuis kan voelen.

Met drie moeilijkheidsgraden is er ook voor ieder wat wils, al vonden we de vragen op 'normaal' niet altijd even eenvoudig. Als je bij de regionalisering voor 'Nederlands' kiest, krijg je bovendien heel wat vragen die zich specifiek richten op Nederland. Maar met 'Enges' heb je dit probleem natuurlijk ook. We hebben ook geen idee hoeveel vragen er in het spel zitten, maar de kans bestaat dat de veelvuldige gebruikers na een tijdje vragen zullen zien terugkomen. Maar dit probleem bestaat uiteraard ook in het echte bordspel.

3/5