PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 Xbox One

Activision

Sledgehammer Games

€59.99

04-11-2014

Call of Duty: Advanced Warfare (Review)

Met Advanced Warfare wilt Sledgehammer Games de Call of Duty-reeks letterlijk en figuurlijk naar een hoger niveau brengen. Of ze hierin geslaagd zijn is een ander paar mouwen. In-game is hen dit zeker gelukt, dankzij de zogenaamde “exo suits”. Veel meer innovatie zit er jammer genoeg niet echt in.

Gadget Warfare

Hoewel Call of Duty bekend staat voor zijn multiplayer, staat de verhaalmodus in Advanced Warfare toch minstens even goed zijn mannetje. Hier leer je de vaardigheden van je exo suit gebruiken. Er zitten ook best wel coole gadgets in waarmee je mag spelen. Van mijnen die alle geluid dempen, tot handschoenen waarmee je aan ijzeren muren kan opklimmen, je komt het allemaal tegen. Naar gewoonte, zitten er ook een paar missies in waar je voertuigen moet bedienen.

Buiten die mech-suits die je op het laatste mag bedienen, valt dit wel wat tegen. Maar als dat hetgene is wat je zoekt, zit je met de verkeerde shooter. Het verhaal wordt ook op een goeie manier verteld, desondanks dat het misschien cliché en doorzichtig is. Het is in ieder geval al terug een hele verbetering in een Call of Duty-game. En natuurlijk, ik zou nog bijna het belangrijkste vergeten, de topprestaties van Kevin Spacey en Troy Baker! I rest my case.

Meer van hetzelfde

Nu komen we aan het beste gedeelte. Of, dat zou het althans moeten zijn. Ik moet toegeven, ik heb ook heel wat uren aan de voorgaande titels gespendeerd. Modern Warfare 1 & 2 behoren makkelijk tot de beste shooters van de 7e generatie consoles. Helaas is het hierna bergaf gegaan. Black Ops 2 was nog degelijk naar mijn mening, maar over de rest gaan we zwijgen. Advanced Warfare ontsnapt ook niet aan deze tendens.

Toegegeven, dankzij de verbeterde mobiliteit is de gameplay er iets op vooruit gegaan. Maar misschien maakt dat feit het net nog erger dat je toch nog steeds regelmatig campers tegenkomt. Alles wat de multiplayer van de afgelopen games zo frustrerend maakte, steekt zich ook hier weer de kop op. En ik vrees dat Call of Duty hier nooit meer aan gaat ontsnappen. Tenzij ze iets radicaal anders doen. Maar dat zal ook niet snel gebeuren als ze elk jaar een game in onze richting blijven gooien.

Het verdict?

Raar maar waar, deze Call of Duty heeft me verwondert op wat betreft desingleplayer. Deze draagt een groot deel van de score op zijn rug. Helaas komt aan elk verhaal uiteindelijk een einde. De multiplayer is meer van hetzelfde als vroeger. De nieuwe verticale gameplay is niet innovatief genoeg om de speelwijze van vele COD-gamers aan te passen. Of misschien word ik gewoonweg te oud voor Call of Duty. Er komen nog genoeg interessante shooters uit dit jaar. Tot dan hou ik me nog wat bezig met Battlefield 4 en laat ik deze Advanced Warfare liever liggen voor er weer een gamedisc sneuvelt.

3/5

Review gebaseerd op Xbox 360 versie.