Nintendo

Sora Ltd.

€49.90

28-11-2014

Super Smash Bros (Review)

Geschreven door de TastaTV redactie

De naam Smash Bros zal voor de meerderheid onder ons bekend in de oren klinken door de uren die we ermee spendeerden op onze Nintendo 64. Sindsdien is het knotsgekke vechtspel een vaste waarde geworden in het spelaanbod van Nintendo. Na de kersverse Super Smash Bros 3DS, is het de beurt aan de Wii U om de Nintendo-personages elkaar te laten uitdagen. En ditmaal in HD !

Smashen !

Het concept van Super Smash Bros zit zeer eenvoudig in elkaar : probeer je tegenstander uit het level weg te werpen. Het systeem zit zo in elkaar dat de personages nier over healthbar beschikken, maar een bepaald levenspercentage hebben. Hoe hoger het percentage, hoe meer kans dat je je tegenstander kan wegsmashen. Om het vechten wat pittiger te maken, kunnen de platformen waarop men vecht weleens bewegen of simpelweg verdwijnen. Dit zorgt écht voor lachwekkende en frustrerende speeluren met vrienden.

Het is hierin dat Super Smash Bros uitblinkt: nodig een paar vrienden uit en bewonder elkaars special moves met een 40-tal personages uit de Nintendo-wereld. Je vindt er de meest bekende Nintendo-personages ( bijvoorbeeld Link uit de Zelda-franchise ) tot de eigenaardige Wii-Fit Trainer. Elk van hen beschikt over unieke moves die men weleens makkelijk ( lees : te makkelijk ?) kan uitvoeren. Om de personages te kunnen besturen kan je gebruik maken van de Wii U gamepad, of mits meerprijs een Super Smash Bros Gamecube Controller. Dat laatste vergemakkelijkt het gebruik van special moves.

HD Power

Met de release van de Wii U-console konden we eindelijk genieten van HD beelden, en dit is zeker het geval met Super Smash Bros. De speelbare levels komen rechtstreeks uit andere Nintendogames, vergezeld met hun eigen soundtrack. Ze zien er verzorgd uit en zorgen voor een verscheidenheid aan kleuren en sfeer, dit in tegenstelling met de menu’s. Je ziet dat Nintendo hierop niet teveel de focus heeft gelegd waardoor ze er zeer simplistisch uitzien. Hoe dan ook, de verschillende gamemodes zijn duidelijk en je weet algauw wat er van je wordt verwacht. Wil je gewoon even smashen zonder al te veel bijbedoelingen, heb je de gamemode Smash. Wil je jezelf bewijzen tegenover anderen, dan biedt Super Smash Bros een stabiele online modus en dit tot 8 spelers. En ten slotte, wil je enkele bewegingen onder de knie krijgen, dan kan je je altijd richten tot de training modus.

Amiibo

Nintendo beloofde ons veel moois met de komst van de Amiibo’s. Je weet wel, de interactieve figuurtjes waarbij je je unieke personage kan creëren en gebruiken. De meeste verzamelaars zullen het hiervan warm krijgen, maar het gebruik ervan in Super Smash Bros is beperkt. Zo kan het figuurtje enkel offline gebruikt worden en kan je hem zelf niet besturen. Het enige wat er dan overblijft, is hem het leven zuur te maken door er tegen te vechten of hem te bewonderen terwijl hij vecht tegen andere personages bestuurd door de CPU. Na elk gevecht wordt je Amiibo sterker en stijgt hij in levels. Vervolgens is het tijd om hem te personaliseren met allerlei accessoires en power-ups die men kan vrij spelen in het spel.

Uiteindelijk zorgde Super Smash Bros voor torenhoge verwachtingen, maar het slaagt er feilloos in om deze waar te maken. Je kan er maar niet genoeg van krijgen en de drang om alle personages onder de knie te hebben is groot . Het is wel nog even afwachten wat de Amiibo’s ons in de toekomst zullen brengen, gezien de beperking ervan op dit ogenblik. Afgezien daarvan, mag je je verwachten aan waanzinnige uren spelplezier, alleen of met je vrienden.

4/5

Review gebaseerd op Nintendo WiiU versie.