Super Mario 3D World
Super Mario 3D World

Op een prachtige nacht in het Mushroom Kingdom genieten Mario en zijn vrienden van het vuurwerk - maar plotseling verschijnt een mysterieuze glazen buis met daarin een zeer paniekerige Sprixie-prinses!

Nintendo WiiU

Nintendo

Nintendo

€59.99

29-11-2013

Super Mario 3D World (Review)

Geschreven door Mathias De Deken

De verkoop van Wii U consoles en games valt voor Nintendo nog steeds tegen, maar met Super Mario 3D World gooien ze hun bekendste mascotte in de strijd om de harten van jong en oud opnieuw te veroveren.

Thuisgevoel

Diegenen die Super Mario 3D Land op een 3DS console hebben gespeeld, zullen zich meteen thuis voelen in deze game. De stijl lijkt ontzettend hard op de handheld game, maar ziet er uiteraard wel een stuk beter uit. Dat brengt ons meteen bij één van de sterkste punten van deze game, de grafische pracht. Super Mario 3D World wordt in HD weergegeven en wat Nintendo ons hier voorschotelt is pure magie. De game is, zoals alle Mario games, opgebouwd uit meerdere werelden die elk hun eigen thema hebben. Zo speel je bepaalde levels in een woestijnachtige setting en wat later bevind je je in een winterachtig gebied. Die verscheidenheid is op zich al een reden tot juichen; de prachtige, kleurrijke HD graphics zorgen ervoor dat de sfeer van het scherm spat.

Bijna iedereen heeft in zijn/haar leven al wel een Mario gespeeld en zal het concept dus wel kennen. Ook bij deze Super Mario 3D World moet je van punt A naar punt B gaan en dat binnen een beperkte tijd. Het blijft een eenvoudig concept maar in dit geval wel bijzonder effectief. Want hoewel de basis eenvoudig maar stevig is, zien we wel een gigantische variëteit aan hindernissen en vijanden die ons ervan willen weerhouden om de welbekende vlag te bereiken. Je zal ook hier weer dus moeten springen, slaan, klimmen en nog veel meer om de levels te voltooien. Wie Super Mario 3D Land heeft gespeeld, zal veel power-ups voor Mario en zijn kompanen herkennen. Er is wel één heel leuke toevoeging en dat is de katten outfit waarmee je onder andere kan klimmen en slaan.

Met de hele familie!

Zoals de aandachtige lezer heeft kunnen merken, spreken we in de vorige alinea over Mario en zijn kompanen. De gekende personages Luigi, Princess Peach en Toad zijn namelijk ook speelbaar. Ze hebben allen hun eigen specialiteiten en die komen pas helemaal tot hun recht wanneer je de levels met vrienden speelt. Je kan er namelijk steeds voor kiezen om één, twee of zelfs drie extra spelers toe te voegen aan het spel en in de multiplayer komt het spel pas helemaal tot zijn recht.

Ondanks het zeer kleurrijke en kindvriendelijke karakter van Super Mario 3D World worden de laatste levels zeer pittig, wat voor meer ervaren spelers een leuke uitdaging zal vormen. De eerste twee à drie werelden zijn dan weer ontzettend gemakkelijk. Ervaren spelers zullen zeker zeggen dat ze té gemakkelijk zijn maar voor de jongeren onder ons zorgt dat er wel voor dat de game ontzettend toegankelijk is.

Parel

Als je een Wii U console hebt, moet je Super Mario 3D World aanschaffen. Het is een parel van een spel met een prachtige sfeer en meerdere memorabele levels. Als je nog geen Wii U console hebt, is dit misschien dé reden om een aanschaf te overwegen.

5/5

Review gebaseerd op Nintendo WiiU versie.