Dark Souls II: Scholar of the First Sin
Dark Souls II: Scholar of the First Sin

Dark Souls II is een action role-playing hack en slash game in een duistere middeleeuwse open wereld omgeving. Scholar of the First Sin bundelt alle DLC met de originele game die een grondige oppoetsbeurt kreeg.

PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 Xbox One

Namco Bandai Games

From Software

€59,99

07-04-2015

Dark Souls II: Scholar of the First Sin (Review)

In 2009 revolutioneerde From Software het actie-rpg genre met het aartsmoeilijke Demon’s Souls op PlayStation 3. Twee jaar later kreeg het spel een spirituele opvolger met Dark Souls en sinds kort kunnen de masochisten onder ons aan de slag met Dark Souls 2. Voor deze nieuwe telg namen Tomohiro Shibuya en Yui Tanimura het roer over van Hidetaka Miyazaki als regisseurs. Maar vrees niet, de ervaring blijft even bestraffend en je dodenteller zal al snel gegarandeerd drie cijfers beslaan.

Ronddwalen in een duistere wereld

Dark Souls 2 is geen direct vervolg op de eerste, maar speelt zich wel af in dezelfde wereld. Als speler neem je opnieuw de rol aan van een naamloze krijger, die je met de character creator naar believen kan aanpassen. Je personage ontwaakt als een ondode in het land Drangleic, een ooit machtig rijk dat door de curse of undead in verval is geraakt. Het is aan jou om deze vloek te breken en de oorsprong ervan te achterhalen.

Het verhaal krijg je slechts met mondjesmaat toegereikt via de personages die je ontmoet en een gering aantal tussenfilmpjes. Dark Souls 2 is dan ook geen spel dat je steeds bij de hand neemt, maar van jou verwacht dat je je eigen weg vindt. Buiten een vrij primitieve tutorial die je de controls uitlegt, laat het spel je volledig vrij in een grote, open wereld die bijzonder vijandig is.

Trial & Error

Als je stierf in Demon’s Souls of Dark Souls, was dit meestal door je eigen schuld. In Dark Souls 2 is dit nog steeds het geval, maar toch schuilt er een addertje onder het gras. Zo misleiden de makers je vaak met waar je naartoe moet gaan of verrassen ze je met vijanden die je niet ziet aankomen. Hierdoor voelt het spel bij momenten minder fair aan en kan het de nodige wrevel opwekken. Maar uiteindelijk is de voldoening die je haalt uit het verslaan van de eindbazen nog steeds even groot.

Om het spel toch wat toegankelijker te maken voor nieuwkomers, werden er enkele toegevingen gedaan. Zo krijgt iedere spelen een zelfgekozen starters item en respawnen de vijanden ook niet oneindig waardoor iedereen zijn weg kan vinden naar de meer interessante gevechten met de eindbazen. Echter, bij elke dood wordt je levensbalk wat kleiner zolang je in ondode vormt bent, waardoor deze gevechten best pittig kunnen worden.

Scholar of the First Sin

Hoewel Dark Souls II reeds in maart 2014 verscheen, waren de makers blijkbaar zelf niet tevreden met de toenmalige versie. Begin dit jaar kreeg de game dan ook een heftige patch met als naam "Scholar of the First Sin". Deze patch bracht heel wat veranderingen met zich mee, waaronder nieuwe items, nieuwe vijanden en een nieuwe personage dat de lore van het spel verder uitbreidt en als nieuwe optionele eindbaas fungeert. Verder zijn er heel wat nieuwe NPC's die je kan summonen en bepaalde bazen of knelpunten toch wat makkelijker maken. De veranderingen zijn vrij ingrijpend, waardoor het zelfs de meest ervaren Dark Souls II-veteraan de moeite loont om andermaal de wereld van Drangleic te verkennen

Met de komst van Scholar of the First Sin, maakt Dark Souls II bovendien zijn intrede op PlayStation 4 en Xbox One. Bovendien kreeg de grafische engine een oppoetsbeurt, waardoor het spel er beter dan ooit uitziet. Vooral de nieuwe belichting maakt een groot verschil in vergelijking met de vorige consoleversie. Op de PlayStation 4 en Xbox One draait het spel nu ook aan 1080p en 60 frames per seconde, net als op pc, wat garant staat voor een zeer vloeiende spelervaring. Bovendien komt de Scholar of the First Sin-editie met de drie DLC's die beschikbaar zijn voor de game, waardoor dit de definitieve versie is voor zowel nieuwkomers als de die-hard fans

4/5