PC Xbox One

tinyBuild Games

Doubledutch Games, tinyBuild Games

€14.99

19-04-2016

SpeedRunners (Review)

SpeedRunner, wiens superkracht je wel kan raden, is de gevierde superheld in New Rush City. Niet iedereen is daar blij mee. Andere superhelden dagen SpeedRunner uit met als inzet: de controle over de stad. Ben jij snel genoeg om hem te helpen?

Vallen, opstaan en weer doorgaan

SpeedRunners is een combinatie van een 2D-platformer en een racegame. Zoals we van indiegames vandaag de dag gewoon zijn, is het principe van het spel zeer simpel, maar zo goed uitgewerkt dat het toch weer complex en diepgaand aanvoelt. De bedoeling is niet om als eerste een level uit te spelen of een aantal rondjes af te leggen, maar om zoveel afstand tussen je tegenstanders en jezelf te creëren dat ze niet meer op het beeld passen en uitgeschakeld worden. De rondjes die je moet afleggen, blijven eeuwig doorgaan tot iemand als enige overblijft. Als er iemand wordt uitgeschakeld, begint het beeld wel te krimpen. Dit blijft ook doorgaan tot er iemand overblijft. Als je drie keer alle tegenstanders hebt uitgeschakeld, win je de race.

Een eenvoudig principe, maar wel een dat, tot mijn verbazing, tot ongelooflijk spannende momenten kan leiden. Alles draait om snelheid. Je hebt boosts en een werphaak om die snelheid nog wat op te drijven. Een hele reeks wapens en power-ups om je tegenstanders het leven zuur te maken staat tot je beschikking. Gaande van bommen en raketten tot ijsstralen en vuurballen, manieren genoeg. Voeg alles samen met vlotte controls en prachtige grafische stijl, en je hebt een recept voor een aanrader: SpeedRunners.

Easy to learn, hard to master

Op het makkelijkste niveau leer je de knepen van het vak en lijkt alles vlot te gaan, maar als je de moeilijkheidsgraad wat een niveautje hoger zet, merk je dat er nog veel te leren valt. Timing is belangrijk: je werphaak op het juiste moment gooien, kan het verschil maken. Je omgeving kennen is ook een voordeel. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan: je zal een level een paar keer moeten doen. De twaalf officiële levels kan je makkelijk leren, maar SpeedRunners heeft een level editor. Met andere woorden, op de Steam Workshop staan nog een duizendtal levels die gemaakt zijn door spelers.

SpeedRunners heeft een verhaalmodus, waar je onze held SpeedRunner kan helpen de andere superhelden te verslaan. Een aangename opwarming voor de echte uitdaging: de multiplayer. Je kan kiezen uit Quick Play of Ranked Play. Quick Play geeft je de mogelijkheid zonder zorgen te spelen, terwijl Ranked Play zelfs de meest doorwinterde spelers doet zweten. Je verdient dan punten waarmee je kan stijgen op het scorebord. . Als je liever rustig met vrienden samen wilt spelen, dat kan ook: SpeedRunners heeft zowel lokale als online multiplayer. Zo kan je met vrienden samen aan dezelfde computer spelen of via Steam samen spelen.

Onze noorderburen van DoubleDutch hebben een pareltje ontwikkeld. SpeedRunners is een pracht van een platformer/racegame. Verslavende gameplay, prachtige stijl en kleurrijke personages: alles zit perfect in elkaar. Alleen maar lovende woorden.

5/5