Enkele bejaarden gaan de strijn aan met de Dood en racen voor hun leven in het kartingspel Coffin Dodgers.

Wales Interactive Ltd.

Milky Tea Studios

€11.99

03-05-2016

Coffin Dodgers (Review)

Coffin Dodgers probeert een originele, hetzij ietwat lugubere twist, aan het kartinggenre te geven. In dit spel neemt namelijk een stel oudjes het op tegen de Dood. Ze gaan een weddenschap aan met hem nadat hij dreigde hun leven binnen de drie dagen te nemen. Zo komen ze letterlijk terecht in een race tegen de Dood waarbij hun kleine elektrische voertuigjes dienst doen als kart.

Dodelijk saai

Ondanks een origineel uitgangspunt - wie wilt er nu niet een stel oudjes mekaar te lijf zien gaan met uzi's, raketwerpers enz. - is Coffin Dodger een dodelijk saaie bedoeling. Het spel schotelt je een Storymode voor, waarbij je doorheen 13 levels racet in een poging om je ziel te redden. In een mum van tijd ben je doorheen deze verhaalmode en de lage moeilijkheidsgraad zorgt voor nauwelijks enige uitdaging. De enige uitdaging bestaat erin jezelf te beheersen wanneer je nog maar eens door een raket of een stokslag geraakt wordt. Je personage doet er immers ettelijke seconden over om opnieuw verder te gaan, waardoor je na een tweede keer geraakt te zijn de overwinning al kan vergeten. Verder verdien je in de verhaalmode munten om je kart te upgraden en ervaringspunten die nergens toe dienen in het spel... En verder krijg je vanaf de tweede locatie ook te maken met zombies, want achja, waarom ook niet?

De verhaalmode uitgespeeld? Waarom deze marteling dan niet nog eens doorstaan, met een ander personage, zoals de Dood zelf die je intussen hebt vrijgespeeld en het spel nog makkelijker maakt. Voor de eenzaten heb je verder nog de mogelijkheid tot Quick race, Time trial of een halfslachtige 'Open World' mode. Wie graag samen met andere mensen speelt, zal misschien nog enige heil vinden in de split screen multiplayer, vooral na enkele biertjes. Van een online mode is er helemaal geen sprake.

Current-gen onwaardig

Je merkt het al, we zijn weinig positief over dit spel. Valt er dan niets goeds te vertellen? Eigenlijk niet neen. Grafisch gezien katapulteert dit spel ons enkele jaren terug in de tijd met gaphics die eerder thuishoren op een PlayStation 2 dan een PlayStation 4. Het ongeïnspireerde leveldesign en de gebrekkige controls ontnemen het spel enige amusementswaarde. Het wapenarsenaal dat je krijgt, is ook vrij standaard en doordeweeks. Maar zelfs iets leuks als de uzi, blijkt totaal waardeloos te zijn, gezien hiermee schieten gewoon XP-punten ontneemt aan de tegenstander, of aan jou, wat totaal nutteloos is gezien XP geen enkele waarde waarde heeft.

Verder heeft het spel te kampen met heel wat mankementen. Zo is de framerate verre van stabiel, wat voor zeer onaangename momenten kan zorgen. Het voelt ook aan alsof de makers gewoon de moeite niet hebben genomen om hun spel af te werken. Zo verschijnt er tijdens het laadscherm "Press X to continue", maar gebeurt er niets als je dit doet en moet je gewoon wachten tot het spel zelf beslist over te gaan naar de race. Verder heb je in het pauzemenu de mogelijkheid om een race te herstarten, maar deze optie werkt gewoon niet! Hierdoor ben je genoodzaakt om de race te stoppen, terug naar het menu te gaan en opnieuw op te starten. Zelfs een eerdere race in de storymode herstarten werkt niet, waardoor je genoodzaakt bent steeds vaan voren te herbeginnen, wil je die ene missende gouden medaille nog halen.

Dankzij combinatie van bugs, grafische problemen en een belabberde gameplay kunnen we dus enkel aanraden om dit spel te mijden. Laten we hopen dat een ontwikkelaar binnenkort wel een goede kartinggame naar de huidige generatie consoles brengt.

1/5