Beleef het motocross kampioenschap en test je racing skills zoals nooit tevoren met MXGP2.

Milestone S.r.l

Milestone S.r.l

€59.99

05-04-2016

MXGP2: The Official Motocross Videogame (Review)

Waar is de tijd dat we als tienjarig ketje de computer van onze ouders overuren deden draaien met het spel Motocross Madness? Tijden veranderen en ook onze hobby evolueert uiteraard mee. Vandaag de dag kunnen we aan de slag met MXGP2, een motocross spel van ontwikkelaar Milestone, dat zich steeds meer lijkt te profileren als racegame specialist.

Stof bijten

Met MXGP2 leggen ze de focus puur op de nieuwe generatie consoles en ook de computer wordt uiteraard niet uit het oog verloren. Grafisch betekent dit dat er enkele stappen vooruit worden genomen, maar niet zoveel als je zou verwachten. Dit is natuurlijk vooral te wijten aan het budget dat Milestone ter beschikkig heeft en al bij al ziet het spel er nog vrij knap uit. Maar we misten vooral een next-gen gevoel bij de grafische presentatie, zoals terreindeformatie.

Wat de besturing betreft, is het opnieuw even wennen want Milestone zet in op een goede mix tussen arcade en simulatie. Net als bij de MotoGP-serie vergt het dus enige oefening om de besturing onder de knie te krijgen. Vooral de eerste uren is het vallen en opstaan, en zal je dus veelvuldig stof bijten. Gelukkig kan je heel wat sleutelen aan je motor, zodat de besturing perfect voor jouw voeling is afgesteld. Kleine tip: we raden je wel aan om ook op pc een joypad te gebruiken, want met toetsenbord was het spel op computer zo goed als onspeelbaar.

Racen maar!

Wat het spel aan content te bieden heeft, is vergelijkbaar met de vorige editie. Je krijgt alle rijders, team en tracks van het seizoen 2015, aangevuld met de Motocross of Nations en enkele indoor tracks die gebruikt worden US Supercross series. Dit laatste is een leuke toevoeging en een welkome afwisseling op de buitencircuits. Hier zit het dus wel snor, maar ook de mogelijkheden om je personage en je motor te customizeren is redelijk uitgebreid. Dit gaat zelfs zo ver dat als een bepaald type rem in het echte niet past op een motor, dit ook zo is in het spel.

Naast de uitgebreide carrière, die volgens de typische Milestoneformule wordt gebracht, heb je ook alle klassike gamemodes als Grand Prix, Time Trial en uiteraard de mogelijkheid om online te racen. Het enige wat we wel misten is de de mogelijkheid om stunts te doen en een gamemode die hieraan gewijd is. Maar Milestone lijkt vooral de kaart te willen trekken van de competitieve motocross races. Verder nog even melden dat het helmcamerastandpunt vrij geslaagd is, en dankzij het hobbelige terrein voor de nodige kicks zorgt. Meestal verkies ik het derde persoonsstandpunt, maar voor deze game maak ik graag een uitzondering.

Al bij al is MXGP2 de logische evolutie in de serie, met een volledige update van het seizoen, wat betere graphics en iets meer content. Maar baanbrekend is het spel niet en uiteindelijk is het misschien ook wat te niche om een groter doelpubliek aan te spreken dan de toegewijde fans van de sport.

3/5