Dirt keert terug naar zijn rally roots met 39 iconische wagens en 6 locaties met maar liefst 70 stages. Race offline of online in spannende nek-aan-nekraces.

Codemasters

Codemasters

€59.99

05-04-2016

DiRT Rally (Review)

Het is jaren geleden dat er nog eens een goede rally game te spelen viel, maar nu is het eindelijk zover. Na de geweldige Colin McRae games op de PlayStation 2 brengt Codemasters ons nog eens een volbloed rallygame. Gedaan met de Gymkhana en Destruction Derby, met Dirt Rally gaan ze terug naar hun roots. En dat is fantastisch nieuws voor rallyfans!

Voor ieder wat wils!

Qua graphics ziet Dirt Rally er goed uit. Het is geen Forza, maar hun budget valt natuurlijk niet te vergelijken. De sfeer zit goed, de wagens zien er goed uit en de omgevingen zijn knap. Je auto wordt vuil, hij kan kapot gaan, en serieus kapot gaan ook. Maar waar Dirt Rally technisch in uitblinkt, is het geluid van de wagens. Als je een autofanaat bent, dan zal je meer dan eens een "eargasm" beleven.

Er zitten 39 wagens in het spel, verspreid over klassementen zoals Pikes Peak Hillclimb, Rallycross, Group A en Group B, enz. Keuze genoeg om motoren te laten ronken dus. Een ander knap staaltje techniek dat Dirt Rally je aanbiedt, is de manier waarop je auto reageert. Klinkt misschien wat verwarrend, maar daarover zo meteen meer.

Niet geschikt voor mensen met een zwak hart

Laten we het over één ding meteen eens zijn; als je je mannetje niet kan staan in andere race games, dan ga je hier zeker en vast problemen hebben. Met de release van Dark Souls 3 zo dicht bij Dirt Rally, lijkt dit me wel een goede vergelijking. Deze game is zonder twijfel de Dark Souls onder de racegames! Er is geen tutorial, je wordt zo in de game gesmeten zonder uitleg of hulp. Als je dan al wat gewoon kan raken aan de game, dan kan de hyperrealistische aanpak van de game je soms nog parten spelen. Eén klein foutje op een anders perfecte run kan je de overwinning kosten.

Het is me vaak genoeg overkomen dat ik met een lekke band over de finish kwam gerold. Dat is niet het enige waar Codemasters zich aan een realistische benadering wilde houden. Zoals ik eerder zei, reageert je auto op alles anders. Het verschil tussen voor-, achter- en vierwielaandrijving is zo fantastisch goed aangepakt in deze game. De verschillende soorten ondergrond dwingen je om je rijstijl ook degelijk aan te passen. En dan kan je ook nog zelf je wagen helemaal af stellen naar jou genoegen.

Kortom, Dirt Rally is een must have voor rallyfans. De verschrikkelijke moeilijkheidsgraad zal onervaren racepiloten aanvankelijk afschrikken. Maar diegenen die dit kunnen overkomen, mogen zich wel aan een belonende ervaring verwachten.

4/5