Keer terug naar Lothric en ga de strijd aan met de Lord of Cinder en andere demonen en monsters in dit derde deel van de befaamde Dark Souls serie.

Namco Bandai

From Software

€59.99

12-04-2016

Dark Souls 3 (Review)

Na het fantastische Bloodborn keert Hidetaka Miyazaki terug naar Dark Souls om de regie van het derde deel in handen te nemen. Dit deel sluit zowel in vorm als inhoud dichter aan bij de eerste Dark Souls, maar bevat ook ideeën overgenomen uit zowel Dark Souls 2, Bloodborne als de originele Demon's Souls. Dark Souls 3 is zo de ultieme culminatie in de Dark Souls-serie.

Fascinerende wereld

In Dark Souls 3 gaat de strijd tussen licht en duisternis verder en is het jouw initiële taak om de Lords of Cinder te verslaan en zo de cyclus van het eerste vuur alsook de 'Undead curse' te beëindigen. Maar voor je dit kan doen, staat er je een moeilijke maar fascinerende tocht te wachten doorheen het koninkrijk van Lothric, alsook een korte passage doorheen Anor Londo, een van de meest memorabele omgevingen uit de eerste Dark Souls. Dit is trouwens zowat het enige level waar er framedrops te merken waren, een probleem waarmee Bloodborne toch wel te kampen had, maar hier gelukkig verbeterd werd.

Het leveldesign zelf bestaat opnieuw uit dat fantasische web van levels verbonden via geheime doorgangen, short cuts, liften en kerkers. De omgevingen voelen dus minder losstaand aan dan in het vorige deel. Gelukkig kan je wel nog stees gebruik maken van de bonfires om snel te transporteren tussen de verschillende levels en zijn de baasgevechten steeds vergezeld van een shortcut naar een nabijgelegen bonfire. De levels zijn bovendien bijzonder prachtig, gaande van de Gotische kastelen tot de groezelige kerkers en mystieke valleien. En natuurlijk kon ook deze Dark Souls niet zonder zijn eigen Blighttown, in dit geval Farron Keep. Al is deze gelukkig niet zo hatelijk als Blighttown zelf.

Only embers remain

Anders dan in de vorige delen, speel je hier met de Ashen One. Iemand die zelf een Lord of Cinder was en zichzelf al gelinkt heeft met het vuur, maar herrezen is om zijn nieuwe taak uit te voeren. Het systeem van Humanity werd vervangen door Embers, die je 'kindled' maken. Een je kindled bent, wordt je levensbar met 40% verhoogd en kan je andere spelers summonen om je bij te staan in je strijd. Verder heb je weer verschillende covenants waarbij je je kan aansluiten en en kan je andere spelers hun sessie invaden om hen het leven moeilijk te maken, al kunnen zij dit ook bij jou doen natuurlijk. Een leuke toevoeging zijn de paarse summons. Dit zijn spelers van de Mound Makers covenant en zij zijn zogezegd gek waardoor ze je zowel kunnen helpen als aanvallen.

Andere nieuwigheid in deze game zijn de Battle Skills. Dit zijn speciale aanvallen die je kan uitvoeren met je wapens en een kleine hoeveelheid Focus Points (FP) kosten. Naast je levensbar, heb je hier dus ook een FP bar, voor het eerst aanwezig in een Souls game sinds Demons Soul's. Om deze FP bar aan te vullen krijg je en tweede Estus Flask en je kan de te gebruiken hoeveelheid steeds verdelen tussen deze twee. Goed nieuws voor de magiërs onder ons die massa's spreuken willen afvuren. Het gem-systeem werd ook lichtjes aangepast in de trend van Bloodborne en opvallend is dat je jouw armour nu niet meer kan upgraden.

Maar verder zullen de veteranen onder ons zich weer helemaal thuis voelen in dit derde deel. Het afdwalen in deze mysterieuze wereld, het ontdekken van de boeiende lore, de confrontatie aangaan met adembenemende bossfights, de unieke interactie met andere spelers. Dark Souls 3 staat hier opnieuw garant voor en biedt je honderden uren spelplezier als je wilt. Voor nieuwkomers zal het misschien wat ontoegankelijk zijn en enige verdieping vereisen, want de game neemt je op geen enkel moment bij de hand. Gelukkig bestaan er tal van walkthroughs die iedereen verder helpen. En daar schuilt ook een sterkte van deze serie: het collectief ontrafelen van de lore en de geheimen van deze wereld.

5/5