Microsoft Game Studios

Remedy Entertainment

€59.99

05-04-2016

Quantum Break (Review)

Geschreven door Nicolas Van Hoorde

Terwijl de PlayStation 4 vrij duidelijk de bovenhand neemt qua verkoopaantallen, neemt Microsoft met zijn exclusives op de Xbox One nog steeds de bovenhand. Gears of War 4 komt er binnenkort aan, maar voor de lente is het tijd voor Quantum Break. Notoire vooral voor het feit dat het televisie entertainment zou mixen met videogame entertainment, maar ook door de vele uitstellingen die het spel kende gedurende zijn ontwikkelingstijd.

Ordinaire cover shooter

De lange ontwikkelingstijd straalt er wel meteen van af. De hoge productiewaarden zie je meteen in de grafische kwaliteit, de game ziet er immers beeldig uit. Daarnaast zullen fans van The Wire en Games of Thrones meteen bepaalde personages herkennen - ook op dat vlak is er niet op een dollar meer of minder gekeken. Uiteindelijk is de speler de winnaar, gezien dit de voice over en acteerprestaties alleen maar ten goede komt.

Maar wat is Quantum Break uiteindelijk? Niets meer dan een ordinaire cover shooter met hier en daar wat (pover) uitgewerkte platform elementen. Dat klinkt misschien negatief, maar dat hoeft het niet perse te zijn. In sé is er niets opmerkelijk aan Quantum Breaks gameplay, maar er is ook helemaal niets mis mee. Het meeslepend verhaal, de cinematografische cut-scènes, de spectaculaire visuele effecten en de puike voice-acting zorgen ervoor dat je zonder enig probleem van gameplay scenario naar scenario beweegt. En met plezier nog eens ook.

Entertainment

Om in het tijdsmanipulerend verhaal (ik kan meer in detail treden, maar dat zou je alleen maar verwarren) volledig op te gaan, moet je jezelf wel ertoe verplichten je er in onder te dompelen. Dat wilt zeggen, alle collectibles lezen (er zijn er een heleboel) en je volledige concentratie erbij houden als er cutscènes zich afspelen of als het tijd is om één van de vier halfuur durende televisie episodes te verorberen. Want het is hier waar spel en TV elkaar ontmoeten. Na iedere ‘act’ die je afwerkt, schotelt het spel je een episode voor om te bekijken. Die wordt gestreamed in hoge kwaliteit, maar je hebt ook de keuze de episodes te downloaden (opgepast, 75GB groot). De kwaliteit van de episodes is vrij oké, niet van het hoogste niveau TV-series uiteraard, maar ook zeker geen ‘B’-kwaliteit. Entertainend. Punt.

En dat is eigenlijk wat je best onthoudt over deze Quantum Break. Het is entertainend. Niet wereldschokkends, niet ’s werelds beste verhaal, zeker geen fabuleuze of innoverende gameplay elementen. Maar alles klikt goed samen, wat zorgt voor een vermakelijk geheel. Een geheel waar je waarschijnlijk best veel plezier aan zal beleven maar binnen een jaartje weer helemaal vergeten bent. Aan jou de keuze of dit genoeg is om er de volle pot voor te betalen.

3/5