Trackmania Turbo

De ultieme combinatie tussen arcaderacer en trackontwerper Trackmania laat je zowel offline als online op de meest waanzinnige tracks racen.

Nadeo

€44.99

24-03-2016

Trackmania Turbo (Review)

De Trackmania-serie gaat al enige tijd mee op computer, maar met Trackmania Turbo maken voor het eerst ook de PlayStation en Xbox-console kennis met deze arcaderacer. Tijd om de gaspedaal in te drukken, want het gaat er waanzinnig aan toe in dit racespel

Crash .... en opnieuw

Wie de serie kent, weet hoe het in zijn werk gaat in een Trackmania-spel. In de campaign probeer je een reeks uitdagingen te voltooien waarbij je de snelste tijd probeert te verbeteren op meer dan 200 circuits in 4 verschillende omgevingen, opgedeeld in een vijftal reeksen. De allereerste reeks is nog vrij normaal, maar de circuits worden steeds waanzinniger en moeilijker. Denk maar aan loopings, uitdagende wegversmallingen, hindernissen en overdreven sprongen. Net als in Trials Fusion, dat andere geschifte stuntracing spel van Ubisoft, staat ook Trackmania ook garant voor heel wat trial en error. Het kleinste foutje kan je die ene gouden medaille kosten, maar de drang om steeds beter te willen doen is vrij groot.

Lukt het je toch niet, dan heeft het spel een leuk jokersysteem waarbij je de medaille kan vrijspelen als je twee keer extra de vorige tijd kan verslaan. Zo kan iedereen toch enige vooruitgang maken, al blijft de laatste serie haast enkel toegankelijk voor de echte diehards. Daarnaast is er nog een co-op campaign waarbij twee spelers dezelfde auto besturen (don't ask!) en nog een reeks andere uitdagingen. Ben je klaar met de campaign, dan kan de echte fun pas beginnen!

Multiplayer heaven

Trackmania Turbo is immers een spel dat vooral uitblinkt in zijn multiplayerfacetten. Enerzijds kan je je volop uitleven in de online mode. Kies gewoon een sessie en je kan direct meedoen de strijd voor de beste tijd. Na afloop wordt je ranking (zelfs op basis van je stad) aangepast naar gelang je tijd, wat ook gebeurt in de campaign. Maar verder is de online mode helaas een droge bedoeling en vooral leuk om even wat tijd te doden

Uitblinker is echter de offline multiplayer. Met een vierspeler split-screen mode, een hotseat mode waarbij tot 16 man om de beurt kan strijden voor de beste tijd en een arcade mode waarbij elke speler 2 credits krijgt om de beste tijd neer te zetten, is Trackmania Turbo een ideaal partyspel. Bovendien is het gewoon hilarisch om elkaar te zien falen om de vaak aartsmoeilijke circuits.

Trackbuilder

Denk je echter dat je betere circuits kan ontwerpen dan de makers, dan geven ze je de kans om je eigen creaties te maken. Dankzij de vrij intuïtieve trackbuilding tool maak je vrij eenvoudig je eigen circuit en deel je het met de rest van de wereld. Voor zij die wat inspiratie missen, kunnen het spel zelf een willekeurig circuit laten genereren. Je raceplezier is dus haast eindeloos.

Dankzij de felkleurige graphics en de opzwepende muziek straate het spel ook gewoon pure fun uit. Zelfs het feit dat het aftellen telkens gebeurt in een andere taal, draagt bij aan de lekker geschifte sfeer van Trackmania Turbo. Het enige hekelpunt dat we tegenkwamen in de Xbox One-versie is dat er duidelijk screen tearing aanwezig is en er zich kleine haperingen kunnen voordoen, vooral wanneer je een checkpoint passeert. In een spel dat puur draait rond perfecte ritten afleggen en waar elke milliseconde cruciaal is, is dit natuurlijk een dooddoener. We hopen dan ook dat dit snel gefixt zal worden in de toekomst.

4/5