The Division

In The Division speel je als een speciaal agent die de opdracht krijgt om een chaotisch New York veilig te stellen na een virusaanval.

Massive Entertainment

€59.99

08-03-2016

The Division (Review)

Iedereen heeft ooit wel een filmpje gezien over Black Friday, de dag na Thanksgiving. Razende Amerikanen die geen oog hebben voor hun medemensen, maar enkel voor de woekerprijzen in hun plaatselijke Walmart. Duwen en trekken, slaan en trappen, niets gaat te ver. Voeg daar nog eens een nieuwe, zeer dodelijke variant van pokken, “The Dollar Flu”, aan toe en zie daar, anarchie heerst. Paniek breekt uit in New York. Manhattan wordt in quarantaine geplaatst. Enkel The Division kan Manhattan en heel New York redden…

Rare jongens, die Amerikanen

The Division is een speciale eenheid van de Amerikaanse overheid die enkel wordt opgeroepen als laatste hoop. Als lid van deze eenheid word je gedropt in Manhattan. Jouw taak om uit te zoeken wat dit virus is en hoe je het kan stoppen.

Het verhaal van The Division klinkt zeer spannend, maar je krijgt enkele weinigzeggende cutscenes voorgeschoteld. Het meeste wordt duidelijk gemaakt aan de hand van collectibles die je moet verzamelen in de wereld. Een telefoongesprek, een ECHO (virtual reality-achtige reconstructie), camerabeelden, enzovoort. Het zijn er ontzettend veel, waardoor je veel moet rondlopen om elke keer een paar seconden extra van het verhaal te weten te komen. Zo hou je je publiek natuurlijk bezig, maar het wordt al snel zeer eentonig.

Weten waar je de mosterd haalt

The Division is een MMORPG, gemengd met een third person shooter. Het is een mengelmoes van voorbije succesvolle games zoals Destiny, Borderlands en Uncharted. Een mengelmoes die werkt, wel te verstaan. De gameplay zit goed in elkaar. Van cover naar cover duiken en tegenstanders uitschakelen met wapens en vaardigheden die je kan vrijspelen. Wapens vind je zowat overal in de wereld, sommigen beter dan anderen. Vaardigheden krijg je echter enkel door je personage in level te doen stijgen en het uitbouwen van je Base of Operations in Manhattan. De Base of Operations heeft drie vleugels: de medical, technical en security vleugels. Elk van deze vleugels kan je uitbreiden en heeft zijn specifieke vaardigheden die je krijgt. Deze vleugels uitbreiden doe je door specifieke missies te doen waar je punten krijgt voor die specifieke vleugel.

De RPG-elementen zijn zeer aanwezig. Je kan je personage helemaal aanpassen aan de manier waarop jij wilt spelen. De drie standaard RPG rollen zijn aanwezig: Medic, Tech damage en Armor (ook wel healer, dps en tank genoemd in dat milieu). The Division forceert je echter niet om te kiezen voor een van de drie rollen. Je kan van je personage ook een hybride maken en enkele vaardigheden uit verschillende rollen combineren. Je wapens en uitrusting kan je ook nog aanpassen. Geluiddempers, grotere magazijnen, betere viziers, andere skins, je kan het allemaal op je wapen zetten. Je personage zal zeker uniek zijn in Manhattan.

Bugs in Manhattan

Toch ontbreekt er iets aan The Division. Manhattan ziet er prachtig uit, al is het een post-apocalyptische versie. De gameplay en de RPG-elementen zitten snor, maar content en bugs, dit is waar het schoentje knelt. Met vrienden of met vriendelijke mensen via matchmaking valt het niet hard op, maar veel content in The Division is zeer eentonig. Je tegenstanders kunnen bijna een heel magazijn incasseren voor ze doodgaan, waardoor elk gevecht lang duurt. Eens je dan de level cap van 30 hebt bereikt, heb je vrij weinig te doen buiten de collectibles verzamelen en in het player versus player gebied, “The Dark Zone”, betere wapens zoeken. Ubisoft komt binnenkort wel met wat gratis updates die je op het hoogste level wat meer te doen geven.

The Division is een aangenaam spel met veel potentieel, indien je vrienden hebt die met jou de straten van Manhattan veilig houden. Solo is het even zeer vermakelijk, maar verandert het al snel in een eentonige boel. Je moet dan ook nog geluk hebben dat je niet geplaagd worden door de vele bugs in het spel. Verhalen van crashende computers, bepaalde quests die niet werken, vastplakken aan muren doen de ronde. YouTube staat er vol van, zoek maar eens op.

3/5