Far Cry Primal

Far Cry Primal neemt je mee naar de oertijd en laat je de typische Far Cry-ervaring beleven als een holbewoner.

Ubisoft Montreal

€59.99

23-02-2016

Far Cry Primal (Review)

Far Cry Primal is een aparte titel. Een afwijking van zijn voorgangers. Vergeet je machinegeweren en handgranaten maar, het duurt nog enkele duizenden jaren voor buskruit wordt uitgevonden. Far Cry Primal speelt zich af in de steentijd. Zo’n 10.000 jaar v. Chr., ruwe schatting, uiteraard. Hier mag je vijanden uitmoorden (letterlijk) met pijl en boog, speren en knuppels. Welkom in Oros.

Het verhaal is door de eeuwen verloren gegaan

Jij bent Takkar. Een lid van de Wenja stam, of wat er nog van overschiet tenminste. Het spel begint zelfs met het afmaken van je weinige mede-stamgenoten. Dan is het aan jou alleen om de Wenja stam terug sterk te maken. Dit doe je door andere leden te zoeken en aan je dorpje toe te voegen. Vijf van deze stamgenoten zijn “hoofdpersonages”. Zij geven je missies, en dankzij deze missies vordert het verhaal van het spel. Natuurlijk heb je ook vijanden. Naast de talloze prehistorische dieren die maar al te graag jacht op jou maken, liggen er ook nog 2 andere stammen op de loer in het land van Oros. De Udam en Izila stammen, om wat preciezer te zijn. Zij willen uiteraard hetzelfde als jou: uitbreiden.

Het is dus zij of jij, en de leiders van deze stammen uitschakelen hoort ook bij het verhaal. En daar stopt het. Dat is in principe alles qua verhaal wat er in het spel zit. Dankzij het feit dat er dan ook nog talloze side quests en dergelijke in het spel zitten, vergeet je al snel wat er in het hoofdverhaal gebeurd. Buiten de 2 “baasgevechten” tegen de leiders van de Udam en Izila, is alles exact hetzelfde. Ga naar hier, vermoord alles daar, escorteer deze Wenja, jaag op dit beest… Er is hier niets wat de grote Pagan Min kan evenaren in verband met interessante verhaalontwikkelingen, en dat is natuurlijk wel jammer.

Far Cry 4-uitbreiding, iemand?

Ik kan natuurlijk niets over Far Cry Primal zeggen zonder hem te vergelijken met Far Cry 4. En als je dat doet, dan scheelt er toch wel het één en ander. Het uitgebreide wapenarsenaal dat Ajay ter beschikking had? Foetsjie. Natuurlijk, de setting van het spel laat niet zoveel variatie in wapens toe. En je hebt dan wel werpmessen en vuurbommen en, raar maar waar, ook de enterhaak maakt zijn terugkomst. Maar de 3 verschillende bogen en 2 verschillende knuppels zijn niet zoveel verschillend van elkaar. Een beetje meer fantasie had hier veel kunnen oplossen. Ook qua graphics boekt Primal nog minder vooruitgang dan Far Cry 4 al op de 3de entree deed.

In zo goed als alles neemt het een stap terug op zijn voorganger. Er is minder te doen, het spel is veel korter. Het heeft mij 35 uur geduurd om alle achievements te behalen, waarvan ik misschien 1/3 heb besteed aan enkel en alleen van de ene locatie naar de andere te lopen. Vergelijk dat met de 90 uur die ik al in Far Cry 4 heb zitten en trek daar je eigen conclusies uit. Er is geen multiplayer, alhoewel de teleurstelling van de afwezigheid daarvan te betwisten valt. Wat wel ongetwijfeld een teleurstelling is, is het feit dat er ook geen coop meer is. De enige echte toevoeging aan het spel is het temmen van beesten. Jawel, je kan de eigen sabeltandtijger of honingdas temmen. De grotere beesten kunnen, mits de juiste vaardigheid, ook bereden worden. Je kan je getemde beer bijvoorbeeld ook op je doelwit afsturen. Dit is soms wel interessant. Soms zeg ik, want als je ergens al sluipend een gebied wilt veiligstellen, loopt dat beest simpelweg binnen, waardoor al je vijanden gealarmeerd worden en ze hun normale routine doorbreken. Achja, toch goed geprobeerd Ubisoft.

Een aankoop waard?

Of Far Cry Primal het waard is kan op enkele verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Als je de voorgaande titels amusant vond, zal deze je vast ook wel kunnen bekoren. Het is je tijd en aandacht wel even waard. Of het zijn volledige retailprijs waard is? Absoluut niet, als men dit als uitbreiding op Far Cry 4 hadden gebracht waren ze er mee weggekomen ook. De serie staat bekend om zijn epische expansies. Far Cry Blood Dragon iemand? Beste DLC ever. En hoewel Primal overduidelijk meer inhoud heeft dan Blood Dragon, is er toch niet genoeg om zijn volle verkoopprijs te rechtvaardigen. Als je wat kan wachten om hem te spelen, dan raad ik je ten zeerste aan om dat te doen tot hij wat goedkoper wordt.

3/5