Je favoriete planten en zombies zijn terug voor een nieuw potje oorlogsvoering, deze keer zowel in single- als in multiplayer.

Electronic Arts

PopCap

€59.99

23-02-2016

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 (Review)

Wie had ooit verwacht dat Plants vs. Zombies zo'n succes ging worden? De spinoff Garden Warfare, waarmee Popcap een kindvriendelijke variant bracht van shooters als Call of Duty en Battlefield, dateert intussen alweer van 2014 en sinds kort kunnen we aan de slag met Garden Warfare 2. Ultieme vraag is of Popcap en EA geluisterd hebben naar de fans?

Backyard Battleground

De eerste grote verandering die opvalt, is dat hets pel nu ook een singleplayer mode heeft. Veel verhaal is er niet aanwezig en draait zoals verwacht nog steeds rond de strijd tussen de planten en de zombies. Deze keer zijn de planten ook in offensief en brengen ze de strijd naar de zombiebasis. Het strijdtoneel is de backyard Battleground, een open map waarbij elke factie zijn basis heeft en er een soort no mans land is tussenin. Enkele missies spelen zich af in deze map en dit zijn de meer originele missies. Daarnaast krijg je nog enkele missies voorgeschoteld die veelal Garden Ops-missies zijn. De zombies hebben deze keer hun eigen alternatief voor deze mode, de Graveyard Ops.

Veel meerwaarde biedt de singleplayer dus niet en als dit de reden is waarom het spel geen budgetprijs meer heeft dan mocht dit er gerust uitgelaten worden. Gelukkig vind je meer heil in de multiplayermodes zoals de Garden Ops of de PvP-modes. Via een centrale hub heb je toegang tot de verschillende modes, maar ook andere opties zoals een 'Hall of Fame', een stickershop, een bord met dagelijkse uitdagingen enz. Wisselen tussen de planten en de zombies voor de singleplayer verloopt ook snel via een terminal.

Lichte shooter

De multiplayer is grotendeels hetzelfde gebleven. Naast de Garden en Graveyard Ops is het vooral de player-versus-player die met de aandacht gaat lopen. Alle modes zijn speelbaar in splitscreen, maar online is waar je moet zijn. In PvP telt het spel een vijftal modes, wat helaas wat aan de lichte kant is, waaronder de nieuwe Herbal Assault mode, speelbaar met 24 spelers. De strijd wordt momenteel uitgevochten op een twaalftal mappen, maar de eerste nieuwe gratis map is intussen al een feit. Soms voelen de mappen wel wat te groot aan, maar de variate en kleurrijke setting van de mappen maakt dit goed.

Verder heb je het vertrouwde rooster aangevuld met nieuwe personages, waarbij elk ook verschillende varianten heeft. Helaas is de balans tussen de personages soms wat zoek doordat enkelen, zoals bijvoorbeeld Rose, wat te krachtig zijn. Die andere varianten, net als andere accessoires en de potplanten, speel je vrij via stickers in boosterpacks. Gelukkig verdien je voldoende munten, waardoor je niet verplicht wordt op over te schakelen naar de hatelijke microtransacties.

Is Garden Warfare 2 nu beter, mooier en groter dan zijn voorgangen? Op sommige vlakken wel, maar we hebben het gevoel dat er ruimte blijft voor een betere singleplayerervaring en meer content voor de multiplayer bij de initiële release van het spel.

3/5