Avengers Assemble! Speel met je favoriete Marvel helden en herbeleef de gebeurtenissen van de Avengersfilms, in LEGO-vorm!

PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 PlayStation Vita Xbox One Nintendo WiiU Nintendo 3DS

TT Games

€49.99

26-01-2016

LEGO Marvel's Avengers (Review)

De helden van Marvel hadden al hun eigen LEGO-game met LEGO Marvel Superheroes, maar nu hebben ook de Avengers zelf hun eigen LEGO-avontuur. In Marvel's Avengers krijg je de kans om de avonturen van het Marvel Cinematic Universe Phase 2 en deels Phase 1 te herbeleven.

Avengers assemble!

Wie al eens een LEGO-spel heeft gespeeld, weet waaraan hij zich mag verwachten. Je doorloopt missies met twee personages waartussen je kan wisselen. Doorheen de missie moet je zoveel mogelijk muntstukken en andere items verzamelen, en ondertussen ook nog eens wat puzzels oplossen en vijanden verslagen. Avengers volgt dit patroon en voegt enkele nieuwigheden toe zoals een verbeterd vechtsysteem met de mogelijkheid om combo's uit te voeren met twee personages, bijvoorbeeld door met Thor op Captain America's schield te slaan en een schokgolf te creëren.

Het spel heeft meer dan honderd personages, waaronder heel wat bekende maar ook minder bekende gezichten (wie in Godsnaam is Gorilla Girl?) en de liefhebber zal dus wel even zoet zijn om ze allemaal te verzamelen. Sommigen zijn wel variaties op andere personages, dus ze zijn niet allemaal uniek. Verder zijn de typische humor en de free roam-optie ook weer aawezig.

Het verhaal zelf gaat van start met The Avengers 2, maar katapulteert je al snel tussen de verschillende films. Na de opening van The Avengers 2 spring je bijvoorbeeld naar de start van The Avengers om het vervolgens de climax van Captain America te herbeleven. Dit zorgt vooral in het begin dus voor een chaotische warboel van raamvertellingen waarbij je al snel niet meer weet wat je aan het doen bent en de levels gewoon op automatische piloot uitspeelt. Het concept om de individuele verhalen van de helden als flashback te gebruiken is nochtans een interessant idee.

Zorgenkindje

Helaas is dit niet het enige minpunt aan het spel. Zo kwamen zowel de speelbare personages als de vijanden regelmatig vast te zitten in het decors waardoor er niets anders opzat dan het spel af te sluiten. Een checkpoint herladen gaat niet en bovendien moet je deze manueel activeren, waardoor verschillende passages, soms vanaf het begin van het level, herspeeld moesten worden. Voeg hier aan toe dat je de tussenfilmpjes niet kan skippen waardoor je deze ook keer op keer kan uitkijken.

Verder waren er passages in het spel waar het helemaal niet duidelijk is wat je moet doen. Zo kan je ettelijke minuten ronddwalen alvorens je merkt dat je moet interageren met een bepaald object. Reken hierbij nog eens dat je bij momenten een eindeloze stroom vijanden op je afgestuurd krijgt en het spel werd al snel een ergerlijke bedoeling. De LEGO-serie geniet een zekere reputatie, maar aan deze versie valt dit helaas niet te merken. En eventjes ter zijde: het is spijtig dat zoveel franchises gereduceerd worden tot deze formule. Zou u net als mij ook niet liever een volwaardig spel spelen van Star Wars: The Force Awakens, The Hobbit of Harry Potter dan een zoveelste LEGO-kloon?

2/5

Review gebaseerd op PlayStation 3 versie.