PlayStation 4 Xbox One

Deep Silver

11bit Studios

€29.99

29-01-2016

This War of Mine: The Little Ones (Review)

Oorlogsspellen waar je in huid kruipt van een soldaat zijn er bij de vleet, maar een spel dat je de oorlog laat ervaren vanuit het perspectief van gewone burgers? Dat is de originele invalshoek van This War of Mine. Het spel verscheen oorspronkelijk op PC, maar de Xbox One en PlayStation 4 kregen hun eigen versie met This War of Mine: The Little Ones.

Overleef de nachtmerrie

In This War of Mine krijg je de controle over een klein groepje mensen, elk met hun eigen voordeel, die samen proberen een burgeroorlog te overleven. Dit doe je door een verlaten huis om te vormen tot je schuilplaats. Via je werkbank kan je bedden, zetels, een kookfornuis, een kruidentuin enz. maken om je mensen in leven te houden. Het materiaal dat je hiervoor nodig hebt, alsook andere spullen zoals eten, cigaretten en medicijnen zal je moeten ruilen of 's nachts ergens proberen te plunderen. Maar denk eraan, voor iedereen zijn hun spullen dierbaar.

De plaatsen die je kan plunderen kunnen zowel bewoond als onbewoond zijn. Onbewoonde locaties vormen geen probleem, maar bewoonde plaatsen proberen plunderen, vormen vaak cruciale momenten. Zo kom je een huisje met een oud koppel tegen waar je makkelijk kan stelen, maar wil je hen wel aan hun lot overlaten door te veel mee te nemen? Riskeer je het om de supermarkt binnen te gaan, wetende dat hier een bende zich schuilhoudt? Zie je echt geen andere uitweg dan de vader en zoon in de garage te doden om hun hun eten te stelen wanneer je eigen voorraad kritiek wordt?

Dit soort morele keuzes hebben invloed op de gemoedstoestand van je personages. Zo kunnen zij zelfs depressief worden en zelfmoord plegen. Je mensen kunnen ook ziek worden, oververmoeid raken of zelfs sterven als je hun wonde niet verzorgt. Bovendien zijn de 'resources' die je vindt bijzonder schaars en kan je maar een beperkte hoeveelheid meebrengen, waardoor een goede management van wanneer je wat bouwt of wanneer je wie laat eten en slapen cruciaal is.

Won't somebody please think of the children!

Je hebt het waarschijnlijk al door, This War of Mine is alles behalve een vrolijk spel. De makers probeerden duidelijk de wanhoop en de onderdrukkende sfeer van de oorlog weer te geven. Verwacht je bijgevolg ook niet aan kleurrijke graphics, maar aan graphics die deze sfeer knap weergeven. Het 2D-perspectief zorgt wel steeds voor een goed overzicht wat belangrijk is om al je personages te managen.

Het spel komt met twee modes. Een verhaalachtige mode waarbij je drie willekeurige personages krijgt en moet proberen te overleven tot het staakt het vuren wordt afgekondigd, na een willekeurig aantal dagen. Daarnaast kan je je eigen configuratie instellen, waarbij je kiest hoe lang je moet overleven, welke locaties je kan bezoeken, of er een winter is of niet enz. Hier kan er er voor kiezen om het spel iets makkelijker te maken, want de verhaalmode biedt een goede uitdaging, zoals je zou verwachten voor dit soort survivalspellen. De moeilijkheidsgraad wordt helaas ook wat artificieel opgedreven door de klungelige controls om te vechten.

Verder laat het spel zich opvallend goed besturen met een joypad. Het enige wat we misten was de mogelijkheid om je personages in beide richtingen te kiezen, in plaats van steeds de rechtse te selecteren. Verder is het spel gelijkwaardig aan de PC, met één belangrijke toevoeging, zoals de titel al doet vermoeden. Deze keer zijn er ook kinderen van de partij wat voor een nieuwe dynamiek zorgt. Je moet immers zorgen voor de kinderen en hen gelukkig houden, bijvoorbeeld met boeken en knuffelberen die je vindt. En wat als hun ouder sterft tijdens een plundertocht? Je merkt het, This War of Mine is een spel dat prachtig inwerkt op de gevoelens van de speler en een emotioneel uitputtende maar ook verslavende spelervaring zorgt. Doordat het spel is opgedeeld in korte dag en nacht-segmenten, is de drang om snel nog even de volgende dag te spelen immers zeer groot.

4/5