PC

NC Soft

ArenaNet

€39.99

23-10-2015

Guild Wars 2: Heart of Thorns (Review)

De Elder Dragon Zhaitan is verslagen door de Pact en de rust is weergekeerd in Tyria. Dit is echter van korte duur. De tweede Elder Dragon Mordremoth ontwaakt uit zijn slaap en gebruikt zijn kracht om al het plantachtig leven in zijn macht te krijgen. Jij als commandant verenigt opnieuw de Pact en trekt ten strijde tegen deze kwaadaardige draak. Het avontuur begint opnieuw in de Maguuma Jungle…

Verandering is goed!

Heart of Thorns brengt heel wat nieuws naar de wereld van Guild Wars. Nieuwe gebieden, een nieuwe klasse, nieuwe specialisaties voor elke klasse, het Mastery-systeem, raids, Guild Halls, enzovoort. Kortom, heel wat om tevreden over te zijn.

De nieuwe gebieden in de Maguumajungle zien er prachtig uit. Heel kleurrijk en uitgebreider dan de gebieden uit Guild Wars 2. De jungle heeft verschillende terreinhoogtes. Dit maakt het verkennen van de wereld interessanter, omdat je niet enkel van het ene punt naar het andere moet lopen. Je moet moeite doen om bepaalde punten te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld enkel bepaalde punten bereiken als je de bijhorende Masteries hebt vrijgespeeld.

Het Mastery-systeem werkt een beetje zoals het prestigesysteem in Call Of Duty. Als je het maximale level van 80 hebt bereikt, zullen alle ervaringspunten die je verdient in een Mastery terecht komen die je zelf kan kiezen. Eens je voldoende ervaringspunten hebt verzameld, zal je die Mastery vrijspelen en kan je die gebruiken in de wereld. Zoals aangehaald in de vorige alinea, zijn Masteries belangrijk om de wereld te kunnen verkennen. De Glider Mastery bijvoorbeeld: de Glider stelt je in staat om even te zweven. Zo kan je snel van het ene punt naar het andere gaan, zonder alle vijanden op je pad te moeten verslaan. De Masteries zijn opgesplitst in Masteries voor de nieuwe uitbreiding en voor de oude content.

Met het mes door het oerwoud

Na de bèta in 2012 heeft Arenanet de moeilijkheidsgraad van Guild Wars 2 drastisch verminderd. Het was niet moeilijk om alles op je eentje te doen. Met Heart of Thorns hebben ze het terug uitdagend gemaakt. Solo spelen is, hoewel zeer leuk en uitdagend, vaak een moeilijke opdracht. De events in de jungle zijn bijna allemaal gemaakt voor groepen. Niet getreurd als je niemand hebt om samen te spelen, er lopen genoeg andere mensen rond in de jungle. De meesten zijn vriendelijk genoeg om een handje toe te steken.

Buiten de verminderde moeilijkheidsgraad had ik nog een probleem met de originele Guild Wars 2: de afwezigheid van end-game content. Heart of Thorns lijkt dit op te lossen. Het sleutelwoord is hier “lijkt”, want ondanks de aanwezigheid van raid(s) verval je toch snel in het grinden van bepaalde content. Leuke content, zeker weten, maar de vraag is natuurlijk hoelang dat blijft duren.

Variatie zit er zeker in Heart of Thorns: de elite specialisaties voor elke klasse en het herzien van de traits zorgen ervoor dat je je personage op vele verschillende manieren kan spelen. Zo kan je uit zes specialisaties, inclusief de elite specialisatie, drie specialisaties kiezen en je personage aanpassen aan de manier waarop jij wilt spelen.

Heel wat goede nieuwigheden en content, een vriendelijke community en uitdagende gameplay: de succescombinatie van Guild Wars 2: Heart of Thorns. Nu World of Warcraft zijn trouwe fans lijkt kwijt te spelen, is het moment daar voor Guild Wars 2 om zijn slag te slaan. En volgens mij is dat aardig gelukt met deze Heart of Thorns.

4/5