Herbeleef de epische gevechten uit de Star Wars-reeks samen met maximaal 39 andere spelers in deze 'multiplayer only' shooter van de makers van Battlefield.

Electronic Arts

EA DICE

€59.99

17-11-2015

Star Wars Battlefront (Review)

De Star Wars saga blijft tot de verbeelding van velen spreken en met de komst van een nieuwe trilogie kon een nieuwe videogame natuurlijk niet uitblijven. De Battlefront serie werd van onder het stof gehaald door DICE, wat voor heel wat enthousiaste fans zorgde, zeker na het zien van de trailers en gameplaybeelden. Intussen ligt het spel in de winkel en stelt de vraag zich of de nieuwe Battlefront de tornhoge verwachtingen waar kan maken.

The force is strong with this one

Eens je het spel opstart, merk je al snel wat de focus is van deze Battlefront. DICE koos haast resoluut voor een multiplayerervaring, een verhaalmode is niet aanwezig. Er zijn wel een aantal 'Missions' beschikbaar die je solo of in co-op kan doen. In deze missies moet je een aantal ronden proberen te overleven of voldoende punten verdienen voor de computer dit doet. In weze zijn deze missies een leuk opwarmertje, al zijn ze ook aan te raden voor mensen die graag co-op spelen of tijdsrecords proberen te verbeteren.

Het overgrote deel van de aandacht gaat dus naar de multiplayer, waar je het samen met 39 andere spelers online kan uitvechten op iconische locaties uit de Star Wars saga. Battlefront neemt je mee naar Tatooine, Hoth, Endor en de nieuwe planeten Sullust en Jakku. Deze laatste verschijnt begin september als gratis DLC naar aanloop van de nieuwste film. Maar wie er altijd al van gedroomd heeft om de iconische scènes op Hoth of Endor na te spelen, ziet zijn natte droom in vervulling gaan.

De setting werd immers met veel gevoel voor authenticiteit nagemaakt. Grafisch ziet het spel er vingerlikkend goed uit, de geluidseffecten en muziek klinken fantastisch en de controls voelen geweldig aan. Na enkele minuten gapen naar het scherm, waan je jezelf snel alsof je tussen de gevechten alsof het een kinderfantasie is die werkelijkheid wordt. Alles om een authentieke Star Wars ervaring waar te maken is dan ook aanwezig, van de muziek tot de blasters, de AT-AT's, X-wings en TIE fighters, speeder bikes en iconische speelbare personages als Luke Skywalker, Han Solo, Dearth Vader en Boba Fett.

Mager beestje

De voertuigen, helden en bepaalde sterke items krijg je als pick-ups tijdens het spelen. Verder kan je je personage aanpassen, maar hier knelt een eerste schoentje. Wie dezelfde diepgang in customizatiemogelijkheden verwacht als bij Battlefield zal al snel teleurgesteld zijn. Het aantal wapens is zeer beperkt, je kan slechts enkele cosmetische aanpassingen doen aan je personage en verder krijgt je enkele power-up cards ter beschikking. Items vrijspelen doe je door te levelen en credits te verzamelen. Een klassesysteem is ook niet aanwezig, waardoor iedereen als een normaal soldaat rondloopt. Alles blijft zeer toegankelijk, maar daardoor ook zeer oppervlakkig.

Het spel is veel gamemodes rijk, waarbij de meeste varianten zijn op gekende modes zoals Capture the Flag, Hotzone en Team Deathmatch. De aandachtstrekker is natuurlijk de Walker Assault-mode waarbij de rebellen AT-AT's moeten vernietigen voordat het Empire hun basis bereikt. Helaas is deze mode, net als Supremacy, de andere 'grote' mode, slechts speelbaar op vier mappen. Het volledige product komt trouwens met slechts 12 mappen, veel te weinig voor een spel van dit kaliber. Wanneer je weet dat de season pass 16 extra mappen en ander bijkomende wapens, modes enz. zal toevoegen, ontstaat helaas de indruk dat Battlefront een verijdelde en veel te dure demo is voor ene nog duurder spel dat pas binnen een jaar zijn volle potentieel kan waarmaken. De kans is reëel dat de verveling snel zal toeslaan en je nog eens minstens €50 zal moeten ophoesten om het spel levendig te houden en de volledige ervaring te hebben. Een praktijk die we niet echt kunnen goedkeuren, zeker als je weet dat veel ontwikkelaars net een stap in de andere richting maken.

3/5