Kruip in de huid van Death, een van de vier ruiters van de Apocalyps, die de eer van zijn broer probeert te redden in de hack 'n slash adventuregame Darksiders 2.

Nordic Games Publishing

Gunfire Games

€29.99

30-11-2015

Darksiders II: Deathinitive Edition (Review)

Darksiders 2 volgt het verhaal van Death, Éen van de vier ruiters van de Apocalyps. Tijdens de eerste Darksiders speelde je als War. Hij heeft in de periode tussen de 2 games de hele mensheid uitgeroeid. Of zo zeggen ze... War is eropuit om de naam van zijn “broer” te zuiveren. Hiervoor moet hij de mensheid herstellen, en die opgave blijkt zelfs nog zwaarder te zijn dan dat het klinkt.

Naïeve Dood

Het spel begint met Death die aan de deur van “the Keeper of Secrets”, aka The Crowfather, staat. Die vertelt hem dat hij de Tree of Life moet zoeken om de mensheid te herstellen. Daarna beland Death in The Forge Lands, waar de Makers beweren dat ze kunnen helpen in zijn zoektocht naar voorgenoemde boom. Maar uiteraard hebben zij zelf ook hulp nodig. Na eindelijk de boom bereikt te hebben, blijkt dat deze een kleinere rol speelt dan eerst gedacht.

Om de mensheid te herstellen, heeft Death blijkbaar de Well of Souls nodig. Om hieraan te raken, je raad het al, moet Death eerst nog wat klusjes doen. In principe is dit niet erg, want het verlengd het spel dramatisch. Maar je komt zoveel personages op je pad tegen, die schijnbaar uit het niets opduiken. En hoewel er wel enkele interessante figuren tussenzitten, verdwijnen ze meestal even snel als ze tevoorschijn komen. Mede hierdoor lijkt het verhaal wat ver weg, en ligt de nadruk toch meer op actie, puzzels en loot.

Goede kopie

Als we het over actie en puzzels hebben, zitten we wel goed bij Darksiders 2. Het spel zit er bomvol van. Meestal afwisselend, soms hand in hand. Het is ook goed uitgevoerd allemaal. Goed zeg ik, nergens uitstekend. Je ziet overduidelijk welke games Darksiders beïnvloed hebben. En daartussen zitten toevallig 2 van mijn favoriete franchises. Devil May Cry, die het hack & slash genre perfect onder de knie heeft, en God of War, die net iets minder strak is als DMC in zijn gevechtsysteem, maar veel meer elementen zoals puzzels en muurklimmen op zijn palmares heeft staan. Darksiders probeert wel zijn best te doen, maar haalt nooit de hoogtes van zijn invloeden.

Waardige remaster of niet?

Darksiders 2 geeft mij een beetje een gemengd gevoel. Ik hield van de allereerste Darksiders, 1000/1000G veel. Maar dat was in 2010, en Darksiders 2 is ook al 3 jaar oud ondertussen. Ik vond het een beetje een rare keuze, dat ze daar nog een enhanced edition van hebben gemaakt. De graphics zijn verbeterd, maar leven toch nog niet op naar de huidige standaard. Het geluid is soms helemaal niet gesynchroniseerd met wat er op het scherm gebeurt. Sommige omgevingen zijn te groot en bieden dan veel te weinig inhoud aan.

Maar toch, een deel van de voice acting is zo geweldig goed, zeker die van Death zelf. De wapens en in het algemeen het lootsysteem blijft interessant. Sommige dungeons zien er wel degelijk super uit. Het spel houdt je op de één of andere manier toch bezig, het is een amusant spel. En dat is uiteindelijk toch waar het allemaal om draait.

PC-versie

Darksiders II: Deathinitive Edition is uiteraard ook beschikbaar op PC. Deze versie ziet er ondanks de grafische update toch vrij verouderd uit. Het voldoet niet aan de waarden die je vandaag de dag verwacht. Het is dan ook bijna 4 jaar oud. Hoewel de hoge waarden van vandaag niet bereikt worden, blijven de sfeer en het goede vechtsysteem zeker behouden. Er is ook meer dan genoeg content om je even zoet te houden.

Hoe jammer het ook is, consolegames op PC uitbrengen loopt niet altijd van een leien dakje. Zoals altijd zijn er twee grote problemen. Probleem één: Een keyboard en muis zijn niet het ideale gereedschap om het goed uitgewerkte vechtsysteem uit te voeren. Een controller kan zeker van pas komen. En probleem twee: Een optiemenu waar je de grafische kwaliteit kunt aanpassen ontbreekt volledig. Je kan enkel de kwaliteit van de schaduw aanpassen. Het meest frappante is dat je die kwaliteit van de schaduwen niet op het hoogst mogelijke niveau kan zetten. Als je dit toch doet, dan sluit het spel zichzelf af, zonder enige waarschuwing. De developers hebben wel al laten weten dat ze naar een oplossing zoeken en dat we die binnenkort mogen verwachten.

Ondanks de typische PC problemen is dit een goede re-release. Meer dan genoeg inhoud, een zeer schappelijke prijs van 30 euro en de mogelijkheid om het voor 8 euro te kopen indien je Darksiders II al had gekocht op Steam. Als de prijs je niet overtuigt, zal de geniale woordspeling “Deathinitive” dat misschien wel doen.

Gerd Smits

3/5