Microsoft Game Studios

343 Industries

€59.99

27-10-2015

Halo 5: Guardians (Review)

Geschreven door Nicolas Van Hoorde

Na het goed ontvangen Halo 4 kon 343 Industries iets rustiger te werk gaan; geen druk meer op 'de nieuwe Halo studio’ die in de voetsporen moet treden van Bungie. Eindelijk konden ze hun eigen stempel drukken op de wereldbekende franchise. Tegelijkertijd wouden ze uiteraard toch de Halo identiteit behouden. En daar zijn ze grotendeels best goed in geslaagd.

Ouderwets Halo

De grootste gameplay wijziging die meteen in het oog springt is het inzoomen met de linker trigger. Aiming down the sights, zoals vaak genoemd in First Person Shooters. In Halo 5: Guardians noemt het SmartLink. Het lijkt een gigantische metamorfose voor de Halo games op het eerste zicht, maar in de praktijk klopt het wel. Het voelt door deze verandering niet plots ‘Call of Duty’-esque aan, het schieten, het rondbewegen, alles voelt nog steeds vertrouwd aan.

Zo vertrouwd, dat het voor sommige spelers te ouderwets zou kunnen aanvoelen. De nieuwe generatie shooters draait om mobiliteit. Je snel verplaatsen, op muren klimmen, dubbel springen en ga zo maar door. En ook hier stond 343 Industries voor een uitdaging. Halo mee laten gaan met de tijd, zonder de stijl te verloochenen. Daar zijn ze iets minder in geslaagd. Voor de Halo fanaat, wel aan de goeie zijde van het verhaal. Ondanks de introductie van Spartan Abilities waarmee je kan Boosten, Chargen en nog veel maar, is het tempo van een multiplayer potje nog steeds tactisch, wat trager en puur Halo. Wie in is voor snelle, action-paced multiplayer, zit nog steeds aan het verkeerde adres.

Kaartjes!

Wat valt er nog te vertellen over de multiplayer? Wel, dat er hier en daar wat game modes zijn verdwenen in ruil voor één grote game modus getiteld Warzone. Met maar liefst 32 spelers, over drie gigantische maps met allerhande team gebasseerde objectieven. Niets nieuws onder de zon, al maakt het kaartensysteem, getiteld REQ, het wel interessant. Bij alles wat je doet in deze Halo 5, krijg je punten, die je kan omruilen voor pakjes kaarten. Die kaarten geven je ofwel toegang tot enkele extra cosmetische opties, ofwel zijn het kaarten die je kan gebruiken in de Warzone modus. Consumables als het ware. Zo kan je bijvoorbeeld midden in een potje Warzone, ervoor kiezen om een Banshee kaart te gebruiken om zo het voordeel voor jouw team terug te winnen. Het feit dat je kaartenpacks ook met echt geld kan kopen, stoot heel wat gamers tegen de borst. Gelukkig is de omzijde van de medaille wel dat hierdoor alle toekomstige map packs volledig gratis zullen zijn. Mij hoor je niet klagen!

Tikkeltje tekort

Dan rest er nog de singleplayer. Hier scoort 343 Industries iets minder goeie punten. Op zich is er niets mis mee, maar waar je bij de multiplayer echt niet zo merken dat Bungie het Halo huis heeft verlaten, merk je dat bij de singleplayer wel. Alles in de campaign is goed tot zeer goed, maar nergens uitstekend (met uitzondering van de graphics dan). Het verhaal is prima, maar nergens super intrigerend. Veel set pieces zijn spectaculair maar nooit episch op het niveau van Halo 3. Kortom, vrij weinig om over te klagen maar net dat tikkeltje tekort om memorabel te zijn.

Halo 5: Guardians is meer dan een goeie game. Het is een vertrouwde aanrader voor iedere Halo fanaat en tegelijkertijd vernieuwd genoeg om nieuwe spelers te lokken. Multiplayer is waar deze game excelleert, al is het laten verdwijnen van enkele iconische game modi als King of the Hill en Oddball wel een bittere pil. De campaign is zowel alleen als in co-op meer dan degelijk. Gewoon goed dus. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

4/5