Might & Magic Heroes VII
Might & Magic Heroes VII

Ubisofts populaire turn-based strategy rpg Might & Magic Heroes is terug van weggeweest. Kies uit een van de ze facties en probeer een einde te maken aan de oorlog die heerst sinds de dood van de Keizerin.

PC

Limbic Entertainment

€49.99

29-09-2015

Might & Magic Heroes VII (Review)

Might and Magic: Heroes is ondertussen al twee decennia een vaste waarde. De derde telg uit de reeks is voor mij pure nostalgie. Elke woensdag na de voetbaltraining naar een vriend thuis om op een computer samen te spelen. Jammer genoeg kwam er een einde aan mijn voetbalcarrière en daarmee ook een einde aan mijn interesse voor Might and Magic. Met Heroes VII krijg ik de kans om mijn jeugdjaren te herbeleven, een kans die ik graag grijp.

Onveranderd over de jaren heen

Het is al enkele jaren geleden dat ik nog een Heroes gespeeld heb, maar de grote lijnen in het spel zijn onveranderd. Je verkent de wereld met je helden, raapt grondstoffen op en verslaat vijanden. De grondstoffen die je opraapt, kun je gebruiken om jouw legers of jouw stad uit te breiden en te verbeteren. Elk gebouw in de stad heeft een bepaald effect, gaande van het vrijspelen van eenheden of spreuken tot de mogelijkheid om een spion naar je vijanden te sturen. Je hebt voldoende keuze om je stad uit te breiden.

Niet enkel je leger en stad kunnen verbeteren, ook je helden worden sterker. Door vijanden te verslaan of bepaalde schatkisten te vinden in de wereld krijgen je helden ervaringspunten. Met die punten kun je nieuwe spreuken en vaardigheden vrijspelen. De keuzemogelijkheden van vaardigheden zijn redelijk uitgebreid, maar kan soms onduidelijk zijn. Als je niet ervaren bent met dit soort games, kan de beschrijving van de vaardigheden verwarrend zijn.

Statisch en stroef

Might and Magic: Heroes VII vertelt het verhaal van Ivan Griffin. Hij zit met zijn adviseurs rond de tafel en maakt zich zorgen over een oorlog die niet bijna niet te winnen is. Zijn adviseurs – de vertegenwoordigers van de zes beschikbare facties in Heroes VII - vertellen elk hun verhaal aan Griffin. Deze verhalen zijn dan de missies die je speelt. De missies zelf hebben genoeg variatie om aangenaam te blijven. Ze duren ook enkele uren om uit te spelen, waardoor het verhaal je wel even bezig houdt. Het minpunt is vooral de flauwheid van de dialogen en het statische van de cutscenes. De personages in de cutscenes bewegen niet en zien er verouderd uit. Giet daar nog de flauwe dialogen bij en je hebt een schoolvoorbeeld van hoe je je verhaal niet moet brengen.

De grafische kwaliteit van de wereld is niet slecht, maar alles oogt toch wat verouderd. De bekende kleurrijke omgevingen zijn zeker aanwezig, maar zien er soms onafgewerkt uit. Hetzelfde geldt voor de animaties en geluiden tijdens gevechten. De animaties zien er zeer stroef uit. Vooral de spreuken laten toch te wensen over. Sommige goedkopere spreuken zien er beter uit dan de dure -normaal gezien spectaculairdere – spreuken. Als dan de geluiden ook niet synchroon met de animaties, lijkt het allemaal wat overhaast in elkaar gestoken. Die druk om het zo snel mogelijk klaar te krijgen, zie je ook in de gebruikersinterface. De nostalgie waar ik het in de inleiding over had, vind ik vooral terug in deze interface. Niet omdat het me doet denken aan Heroes III, maar omdat de interface ontzettend hard lijkt op de interface van Age of Empires 2. De interface van Age of Empires 2 werkte wel beter. In Heroes VII overlappen stukken tekst soms elkaar en werken sommige knoppen niet goed.

Ik heb me zeker vermaakt met deze Might and Magic: Heroes VII, maar deze reeks heeft vooral diehardfans, die al duidelijk hebben gemaakt geen voorstander te zijn van deze telg uit de reeks. Heroes VII is gemaakt voor die fans en niet voor nieuwelingen. Je hebt geen tutorial of iets van uitleg, wat het voor nieuwelingen zeer moeilijk maakt om het spel uit te dokteren. De ironie van de hele situatie ontgaat me niet.

3/5