PC Xbox One

Frontier Developments

Frontier Developments

€29.99

06-10-2015

Elite: Dangerous (Review)

In Elite: Dangerous commandeer je je eigen ruimteship en krijg je alle vrijheid in de wereld, hier het heelal, om te doen en laten wat je wilt. Elite is een pure sandbox in de zin dat het spel geen verhaal heeft, enkel een tutorial en een open mode die je zowel solo als online kan benaderen. Aan jou dus om je eigen avontuur te beleven

To infinity and beyond

Het spel dropt je meteen in de cockpit van je ruimteship, gestationeerd in een van de vele ruimtestations die het spel rijk is. Hier kan je missies aanvaarden, nieuwe onderdelen voor je schip kopen, bijtanken en informatie inwinnen over de economische en politieke toestand van het universum. De missies varëren van het vervoeren van cargo en helpen in een conflict tot bountyhunter- en zelfs illegale smokkelmissies. Zoals verwacht kan je wel boetes krijgen voor het breken van regels.

Het geld dat je verdient van de missies zal je voornamelijk gebruiken voor brandstof voor je schip en het aankopen van nieuwe onderdelen. Wapens, mototonderdelen, enz. Alles is aanpasbaar, maar je zal verschillende ruimtestations moeten verkennen omdat niet elk station hetzelfde verkoop. Verkennen speelt een belangrijke rol in het spel, want zoals verwacht, kan je een heel sterrenstelser verkennen. Voor ruimteliefhebbers loont Elite dus wel de moeite, want de game geeft van de prachtige stilte van de cosmos op een knappe manier weer. Ruimteschepen en -stations zijn ook zeer gedetailleerd en knap en realistisch ontworpen.

Geen handje vasthouden

Realisme is waar het spel volop voor gaat. Dit zowel op gebied van physics als de besturing. De besturing probeert te simuleren hoe het echt zou voelen om met een ruimteschip te vliegen in plaats van wat arcadeplezier voor te schotelen. De tutorial doet alvast zijn best om je alle knepen van het vak aan te leren. We raden je ook ten zeerste aan om de tutorial volledig te spelen en alle video's te bekijken. Want ale je begint te spelen zonder deze voorkennis, zal je al snel verloren lopen in de complexiteit van de game.

Daar knelt ook het schoentje voor Elite:Dangerous: de game vraagt heel wat toewijding en is ook niet bijzonder toegankelijk voor nieuwkomers. Gelukkig kan je met al je vragen en problemen terecht op enkele fora, maar je zal tijdens de eerste uren zwaar op je tanden moeten bijten en het leerproces ondergaan. Wie een diepgaand verhaal verwacht of duidelijke doelstellingen is er helaas ook aan voor de moeite. Doorzetters en liefhebbers van volledige vrijheid aan de andere kant, zullen zich wel in hun nopjes voelen.

3/5