PlayStation 4

Square Enix

Omega Force

€59.99

13-10-2015

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below (Review)

In Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below worden twee enorm populaire elementen uit het Japanse game landschap met elkaar vermengt. Dragon Quest is een van de meest succesvolle RPG's in het land van de rijzende zon en in deze Heroes spin-off wordt er gebruik gemaakt van de 'musou' gameplay, het meest gekend van de Dynasty Warriors-reeks. Intussen maakte deze speelstijl ook al zijn opwachting in het One Piece, Fist of the North Star en het Zelda-universim (Hyrule Warriors), en nu kan je dus ook de Dragon Quest-wereld onveilig maken.

Heroes to the rescue

Dragon Quest Heroes speelt zich af in het koninkrijk Arba, waar mensen en monsters in vrede samenleven. De rust wordt echter verstoord wanner iemand een vloek uitspreekt en de monsters iedereen beginnen aan te vallen. Als lid van de koninkliijke garde gaan Luceus en Aurora de strijd aan. Een jouw stad veilig is, snel je de andere te hulp, samen met het bonte gezelschap dat je onderweg verzamelt. De twee hoofdpersonages worden bijgestaan door tal van figuren uit de serie. Het verhaal op zich is vrij cliché, de twee hoofdpersonages zijn als de Children of Light de uitverkorenen om de wereld te redden van het kwaad, maar de leuke sfeer en de grappige dialogen maken veel goed.

Heb je even geen zin in het hoofdverhaal, dan biedt het spel je een massa aan sidequests en uitdagingen aan. Dit zowel in de locaties van het hoofdverhaal als speciale dungeons die je vaak ontdekt via schatkaarten. Veel van de missies komen echter neer op het verslaan van alle vijanden in een level, het verslaan van een eindbaas of het beschermen van een bepaald doelwit. Het repetitieve karakter dat andere musou games kwaalt, is hier helaas ook aanwezig. Gelukkig zijn de levels vrij kort en valt er heel wat te beleven, wat de variatie ten goede komt.

Kleurrijk knokwerk

Voor zij die niet weten waaruit de musou-gameplay bestaat, doen we het nog even uit de doeken. In elk leven sta je tegenover een enorm leger aan vijanden, dat je naar hartelust kan doorklieven. Elk personage heeft basisaanvallen en enkele combo's, hier aangevult met een drietal magische spreuken. Elke aanval verhoogt je Tension-meter en eens deze vol is, actieveer je hem voor een uitermate krachtige 'Coup de Grace' -aanval. Tijdens elke missie neem je 4 teamleden mee en door simpelweg op L2 te drukken kan je wisselen tussen de verschillende personages.

Tussen de missies door zal je veel tijd spenderen in je luchtschip. Hier kan je immers je vooruitgang opslaan, wapens kopen, nieuwe sidequests aanvaarden, je skillpoints herverdelen, nieuwe items maken via de alchemist en je teamleden wisselen in de taverne. De gesprekken met je teamleden verlopen deels via geschreven tekst en deels gesproken. Voor de liefhebbers werd de keuze gelaten tussen de Engelstalige voice-over en het originele Japanse stemmenwerk.

De muziek bestaat voornamelijk uit orchestrale arrangementen, maar de muziekstukken wordt te vaak herhaald waardoor dit soms kan storen. Zeker wanneer je in je luchtschip bent. Grafisch haalt de game zeker niet het onderste uit de kan voor de PlayStation 4 en het lijkt allemaal misschien wat kinderachtig, maar de kleurrijke en charmante graphics doen zeker hun werk. We merkten soms wel een dipje in de framerate, maar dit kon het spelplezier niet vergallen. Bovendien zal het wederzien van de helden en de monsters uit de Dragon Quest-serie een feest van herkennig zijn voor de fans.

4/5