The Phantom Pain is het nieuwste hoofdstuk in de Metal Gear Solid-saga en speelt zich af 9 jaar na de gebeurtenissen uit Ground Zeroes.

Konami

Kojima Productions, Moby Dick Studio

€59.99

01-09-2015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (Review)

1984. Na jaren in coma te hebben gelegen wordt Big Boss, alias Punished “Venom” Snake, wakker in een ziekenhuis op Cyprus. Cipher, een groep onder leiding van de mysterieuze Skull Face, wilt het werk afmaken en een einde maken aan de bemoeizuchtige Snake nadat hij negen jaar geleden hun plan gedwarsboomd had. Big Boss weet te ontsnappen en richt zijn eigen privéleger op. De met oude en nieuwe gezichten opgevulde Diamond Dogs trekken ten strijde tegen Cipher. Kan je onder jouw leiding je leger uitbreiden en een einde maken aan deze dreiging?

Snake? Snake!? Snaaaake!

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is net zoals zijn voorgangers een spel waar het de bedoeling om ongezien te blijven. In tegenstelling tot die voorgangers krijg je een open wereld voorgeschoteld, waardoor het aan jou is om te bepalen hoe je de missie gaat aanpakken. Er zijn per missie ontzettend veel manieren om je doel te bereiken. Het grote aantal gadgets, wapens en voertuigen die je tot je beschikking hebt, brengen enorm veel variatie met zich mee. De vijandelijke troepen zijn slimmer dan je denkt. Ze reageren op een realistische manier op de situatie. Als je missies opnieuw doet en je gebruikt veel dezelfde wapens, zullen ze zich aanpassen zodat je wapens minder effectief zijn. Geduld en verkenning zijn de sleutelwoorden.

Zelfs de mensen die het geduld of de zin niet hebben om ongezien je een weg te banen naar je doel, kunnen Rambo-gewijs alle tegenstanders uitschakelen. Het geeft je de mogelijk om dit te doen, maar je verliest natuurlijk een hoop punten. MGSV is ontworpen om onzichtbaar te blijven en het hele punt van het spel gaat ook verloren als je dit niet doet, maar je wordt er niet al te hard voor gestraft. Enkel het aantal punten en geld dat je krijgt na een missie wordt drastisch vermindert.

Dat geld van missies kan je gebruiken om Mother Base en je gadgets te upgraden. Mother Base is je thuisbasis, waar jij en je leger gestationeerd zijn. Hoe meer je Mother Base upgrade, hoe meer soldaten je onderdak kan bieden. Deze soldaten zijn dan nog eens onderverdeeld in de Combat, Security, R&D, Base Development, Support, Intel en Medical Units. Hoe hoger deze units, hoe beter hun effecten op Mother Base, op je gadgets en tijdens missies zal zijn. Soldaten kun je krijgen door tijdens missies vijandelijke soldaten met je Fulton device, een ballon die soldaten richting je basis schiet. Elke soldaat heeft dan voor elke unit een bepaalde waarde, van E tot S++. Het zoeken van deze soldaten wordt na een tijdje een, op een positieve manier, een afleiding. Je gaat meer naar de best mogelijke mensen zoeken, dan je missie te voltooien. Na een paar upgrades van je Fulton device kan je dan ook nog voertuigen en grote wapentuigen naar je basis brengen. Dieren zijn ook mogelijk. Dit is puur een extraatje om geld te verdienen en zou moeten gaan om het welzijn van de dieren, maar het is toch grappig om een schaap met een ballon af te vuren.

Ahab? Ahab!? Ahaaaab!

Het verhaal van The Phantom Pain brengt je naar Afghanistan, Angola, de Seychellen en Cyprus. Één voor één prachtig vormgegeven gebieden. Het is ongelooflijk hoe het team van Hideo Kojima een spel er zo prachtig heeft laten uitzien op PlayStation 4 en toch aan 60 frames per seconde. Alles ziet er gelikt uit en weinig bugs. Petje af.

De introductie van het spel kan wel zeer verwarrend zijn als je Ground Zeroes niet gespeeld hebt. Ik raad het toch aan om even Ground Zeroes te spelen voor je aan The Phantom Pain begint. Al heb je het niet gespeeld, het verhaal begint ontzettend sterk, maar neemt naarmate het einde toch wat af. Sommige vragen die je je bij het begin afvroeg, worden in het spel niet beantwoord. Kojima heeft wel overduidelijk geen schrik om volwassen getinte thema’s aan te raken, zoals kindsoldaten.

Metal Gear Online

De multiplayer is volledig overbodig. Het is er enkel ingestoken om snel wat geld te slaan uit de fans van Metal Gear. Je hebt drie standaard gamemodi. Als multiplayer je ding is, kan je je vermaken, maar mijn advies is: hou je ervaring van het spel bij de offline-ervaring.

Dit advies telt ook voor de zogenaamde FOB missies. De 'Forward operating bases' zorgen ervoor dat je meer soldaten op missies kan sturen. Iedereen krijgt 1 FOB gratis, maar voor de volgende moet je 20 euro neerleggen, wat schandalig veel is voor spel waarvoor je al 60 euro hebt betaald. Deze Dispatch missies kunnen dan nog eens van 10 minuten tot 5 dagen in echte tijd duren. Dus het is natuurlijk leuk als je er meerdere tegelijk kunt opzetten, dan hoef je niet continu te wachten. Konami geeft je echter ook de mogelijkheid om die missietijd in te korten met echt geld. De praktijk van deze microtransacties begint de spuigaten uit te lopen en ik raad dan ook iedereen aan deze online-ervaring te mijden. De singleplayer ervaring duurt dan wat langer, maar het is toch de meest aangename.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain krijgt van mij voor de singleplayer een 5/5. Ik negeer de multiplayer volledig, net door die microtransacties. Het is een schandalige praktijd die dringend gestopt moet worden. Maar ik laat de 98% van het spel waar ik met plezier dagen speeltijd in heb gestoken niet vergallen door die 2%. Blijf weg van de multiplayer en de FOBs. Los daarvan is dit de beste Metal Gear die ik ooit gespeeld heb.

5/5