Warhammer ontmoet American football in dit vervolg van de succesvolle videogame adaptatie van het klassieke bordspel Blood Bowl.

Focus Home Interactive

Cyanide

€39.99

22-09-2015

Blood Bowl 2 (Review)

In 2010 kende Cyanide een bescheiden succes met hun digitale adaptatie van het bordspel Blood Bowl. Dit spel mengt Warhammer met American Football tot een tactisch vernuft geheel. Met Blood Bowl 2 maakt de serie nu ook zijn intrede in de consolewereld.

Fantasy football

In Blood Bowl kies je een van de bestaande Warhammer-rassen en speel je potje football tegen een ander ras. Je krijgt de keuze uit 8 rassen, met twee extra als DLC. Dit is hetzelfde als het basisspel, maar heel wat minder dan de Legendary Edition van Blood Bowl. Wat de matchen betreft: daar waar in onze wereld 'fair play' belangrijk is, is dit hier niet het geval. Een tackel of een duw wordt al snel een aanval en spelers liggen meer op de grond en zijn knock-out geslagen dan dat je op het veld rondlopen. Deze aanvallen worden, net als touchdowns, cinematisch in beeld gebracht. Verder krijg je een overview waarbij je de camera naar believen kan in- en uitzoomen.

De gameplay zelf verloopt turn-based, waarbij je om de beurt je spelers acties laat uitvoeren. Hierbij werden de regels van het bordspel geïmplementeerd, en worden je acties beïnvloed door een geluksfactor, het werpen van dobbelstenen en manipulatiekaarten. Dankzij de campaign, die in weze als een soort tutorial fungeert, leer je de regels van het spel op een aangename manier. Elke match wordt er namelijk een nieuw spelelement geïntroduceerd, waardoor dit voor nieuwe spelers nooit te overweldigend wordt. Het verhaal van de campaignmode stelt op zich niet veel voor. Hier speel je met de uit de gratie gevallen Reikland Reavers en moet je hen opnieuw naar de top coachen. Wel leuk hierbij is dat er bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden zoals een scheidsrechter die je plots begint aan te vallen of rellen die uitbreken.

De matchen worden voorzien van commetaar door Cabalvision. Tussen de matchen door krijg je de commentatoren Jim en Bob in ware nieuwsstijl te zien, terwijl ze tijdens de match eerder als achtergrondcommentaar fungeren. Maar deze commentaar is niet voldoende interessant waardoor je er na een tijdje doof aan wordt. Grafisch is het spel er heel wat op vooruit gegaan, maar een echt visueel indrukwekkende game is het helaas niet. Gelukkig schakelde Cyanide voor hun volgende game over naar de Unreal Engine 4.

Nieuwe toevoegingen

Naast de verhaalmode, kan je kiezen tussen offline en online leagues. Speel je offline, dan wordt je deels gehinderd door de A.I. Hoewel elk ras zijn eigen A.I. heeft, kampt deze vooral met het feit dat de computer te lang nodig heeft om na te denken. Zo kan je gerust iets anders doen terwijl je wacht op je beurt, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. Speel je online, kunnen beurten ook lang duren, maar dan weet je ten minste dat je tegen een menselijke tegenstander bezig bent. We raden je wel aan een league te kiezen met veel spelers, omdat het spel soms lang naar een tegenstander moet zoeken. Blood Bowl spelen vergt dus enige geduldigheid, waardoor fans van snelle actie deze beter links laten liggen.

Wat de game verder als nieuwigheden heeft te bieden, zijn de marketplace en de mogelijkheid om stadium uit te bouwen. In de marketplace kan iedereen zijn spelers te koop zetten en interessante spelers kopen, wat een leuke toevoeging is. Nieuw is ook de mogelijkheid om de vijf verschillende stadiums uit te bouwen, afhankelijk van de 'fame' van jouw team. Op zich voegt dit wel niet zoveel toe, gezien het louter cosmetisch is.De komst van het spel op de consoles, betekent ook andere controls. We kunnen je gelukkig meedelen dat het spel redelijk goed speelt op console, al geven we toe dat het gebruik van een muis de voorkeur geniet.

2/5