Mad Max

Kruip in de huid van Max Rockatansky en probeer te overleven in de Austalische wasteland in deze open world game-adaptatie van Mad Max.

Avalanche Studios

€59.99

01-09-2015

Mad Max (Review)

Nadat Max Max een succesvolle reboot kende met Fury Road, kon een bijhorende videogame adaptatie natuurlijk niet lang uitblijven. Avalanche Studios, de jongens van de Just Cause-reeks, kreeg de eer om Max Rockatansky digitaal tot leven te brengen. Hoewel deze Mad Max niet even bombastisch en 'over the top' is als Just Cause, schotelen ze ons een fijn 'open world' actiegame

V8!

Wie het verhaal van Mad Max een beetje kent, weet waaraan hij zich mag verwachten. In het post-Apocalyptische Australië probeert Max te overleven nadat zijn vrouw en kind vermoord werden. Nadat in de game zijn geliefde V8 gestolen wordt door Scabrous Scrotus, de zoon van Immortan Joe uit Fury Road, wordt hij voor dood achtergelaten. Max ontmoet Chumbucket, een andere overlever die hem zal helpen om zijn V8 terug te krijgen en wraak te nemen op Scrotus.

Hoewel Mad Max de originele wasteland overlever is, moet hij het in gameland intussen opnemen tegen klassiekers als Borderlands, Rage en Fallout. De game probeert zich te onderscheiden door een combinatie van een open wereld die vrij te verkennen is, car combat, een enorme hoeveelheid aan customisatiemogelijkheden en enkele survival elementen. De makers weten de sfeer van de films goed te vertalen naar de open wereld. Door het prachtig ontworpen dorre landschap, de schaarste aan ammunitie, brandstof voor je wagen, en water en eten, wat je nodig hebt om je healthbar aan te vullen, krijg je echt het gevoel een wastelander te zijn.

Grafisch is het spel geen hoogvlieger, al ziet het er zeker niet slecht uit, maar het oog voor detail is wel voortreffelijk. De manier waarop bijvoorbeeld je voetsporen nalaat in het zand is subliem en draagt enorm toe aan de sfeer. Verder kom je terecht in enkele iconische locaties zoals Gas Town en de Thunderdome, wat vooral leuk is voor de fans, en zijn ook de zandstormen uit Fury Road aanwezig. De personages daarintegen mochten wel wat meer detail krijgen en voelen vrij stereotype en weinig karaktervol aan. Wat toch wel spijtig is gezien het zootje gestoorde karakters in de films.

Zanderige sandbox

Gameplaygewijs is Mad Max een typische sandbox game. Zo kan je ook hier vanalles verzamelen, basissen veroveren, fast-travel 'torens' vrijspelen, hier in de vorm van luchtballonnen, sidequests voltooien. Maar ook hier kan dit na een tijdje repetitief beginnen aanvoelen. Bovendien wordt je soms verplicht om dit soort zijopdrachten uit te voeren voordat je verder kan in het verhaal. Verder moet je enkele keren een bepaalde rank behalen voordat je verder kan, wat je doet door bepaalde uitdagingen te vervullen.

De gevechten zijn opgedeeld in handgevechten en car combat. Bij die laatste krijg je enkele wapens ter beschikking die te gebruiken zijn vanuit je auto, zoals een harpoen of een vlammewerper, en is het belangrijk om je wagen te upgraden om de vijanden de baas te blijven. Je auto, de Magnum Opus, begint als een soort wrak en wordt gaandeweg uitgebouwd tot een ware moordmachine met alle toeters en bellen aan zoals prikkeldraad, en rammen. Je wagen krijgt schade, maar door even uit te stappen, herstelt Chumbucket je wagen. Wat voor enige frustratie kan zorgen als je ondertussen onder vuur genomen wordt door een sniper of een mortier.

Voor de handgevechten werd de mosterd dan weer gehaald bij de Batman Arkham-serie. De gevechten zijn vrij brutaal, maar voelen ook eentonig aan omdat je maar één aanvalsknop en een counterknop hebt. Avalanche probeert er wel wat variatie in te brengen met de Fury-meter en executioners. De baasgevechten missen dan weer wat originaliteit, en komen vaak neer op een 'big guy wielding a big weapon' die volgens vaste patronen aanvalt. Hoewel Mad Max vrij veel customisatiemogelijkheden biedt, stelt het dus wat teleur op gebied van gameplay. Net als de film is het verhaal ook vrij mager, voor al in de eerste uurtjes. Uiteindelijk is het vooral de sfeer die het spel recht weet te houden, en loont het voor de fans zeker de moeite om eens een kijke te nemen in deze wereld.

3/5