PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4

Deep Silver

Piranha Bytes

€39.99

21-09-2015

Risen 3: Titan Lords - Enhanced Edition (Review)

Tegenwoordig lijkt het wel of elke ontwikkelaar maar al te graag zijn catalogus doorploetert op zoek naar games die, al dan niet terecht, een remake of remastering verdienen. Een trend waar Deep Silver maar al te graag in meegaat. Zo brachten ze eerder de Metro-reeks en Saints Row 4 naar de huidige generatie consoles en nu ook Risen 3. Op PC en PlayStation 3 maakte de game weinig furore; benieuwd of de Enhanced Edition een beter leven beschoren is.

Bijzondere kruisbestuiving

In het verleden kende ontwikkelaar Piranha Bytes een bescheiden succes met de Gothic-reeks. Voor de spinoff Arcania gaven ze verstek omdat ze intussen een nieuw geesteskindje hadden, de Risen-reeks. Net als Gothic is dit een actie rpg-reeks, met als bijzonderheid dat Risen zich afspeelt in een wereld die fantasie vermengt met het piratenleven. Jij speelt een kapitein die samen met je zus op zoek gaat naar een mysterieuze schat. Maar eens je in de schatkamer bent, wordt je aangevallen door de Shadow Lord die je ziel consumeert.

Wat volgt is vrij standaard role-playing voer waarbij je als niemendal speciale krachten krijgt en je op queeste gaat om je ziel terug te vinden. Ondertussen verzamel je een bont gezelschap van medestanders, word je verraden en red je uiteraard terloops ook nog even de wereld. Op zich niets bijzonder dus, maar het spel blinkt vooral uit in de unieke setting. Een mix tussen piraterij en 'high fantasy' zie je immers niet vaak.Veel aandacht werd besteed aan het ontwerpen aan een knappe open wereld, wat zich vertaalt in tropische eilanden tot duistere grotten en benauwe wouden. Qua vijanden krijg je een even grote diversiteit voorgeschoteld, gaande van huurlingen en demonen tot apen en ander beestachtig gespuis. Zoals verwacht kan je ook harnassen vrolijk mixen met piratenhoeden enz.

Halfslachtige remaster

Met de komst van de Enhanced Edition kunnen consolegebruikers vergelijkbare graphics verwachten als de ultra settings voor pc gebruikers. Verwacht hier echter geen overweldigende visuele pracht. Hoewel sfeervol, missen de omgevingen detail en is de uitwerking van de personages zeer wisselvallig. Verder voelt de manier waarop de dialogen gebracht worden zeer ouderwets aan en zijn deze niet altijd van even hoog niveau.

De open wereld van Risen 3 verkennen is op zich wel leuk, maar eens je in aanvaring komt met vijanden zal je stiekem vloeken op de stroeve en lompe gevechtsmechanieken. Bovendien is de AI van de vijanden van bedenkelijk niveau, waarbij ze simpele aanvals patronen gebruiken zodat je bijvoorbeeld steeds twee aanvallen blokkeert alvorens zelf twee à drie aanvallen te landen. Verder zijn er ook tal van storende bugs aanwezig zoals je personage dat kan vastzitten in het decors of deuren die niet openen omdat bepaalde checkpoints niet activeren, waardoor je je spel moet herladen en een deel herspelen

Deze editie komt met alle downloadable content en het basisspel is op zich al redelijk groot, dus wie wil zal zich zeker ettelijke uren kunnen bezighouden met Risen 3. Op voorwaarde dat hij al de mankementen voor lief neem natuurlijk. Maar eerlijk gezegd zijn er betere alternatieven op de markt en vragen we ons af of er eigenlijk wel iemand op deze remaster, die je al aan budgetprijs kan kopen, zat te wachten.

2/5