Xbox One

Microsoft Game Studios

The Coalition

€39.99

25-08-2015

Gears of War: Ultimate Edition (Review)

Na Halo en Halo 2 haalt Microsoft een andere klassieker van onder het stof voor een grondige poetsbeurt. De eer viel te beurt aan de brutale shooter Gears of War. Omdat de ontwikkeling van de nieuwe Gears of War werd doorgegeven aan The Coalition, was deze remaster voor hen een goede leerschool.

Bitse strijd

Gears of War plaatst je in de schoenen van Marcus Fenix, een voormalige soldaat die 14 jaar na Emergence Day, de dag waarop de Locust de mensheid aanviel op de planeet Sera, bevrijd wordt uit zijn cel en aansluit bij Delta Squad. Samen met zijn strijdmakkers gaan hij op zoek naar de Resonator, een werktuig dat de ondergrondse tunnels van de Locust kan blootleggen om deze op te blazen. Maar de Locust, onder leiding van generaal RAAM, laten zich niet zomaar doen.

In essentie is Gears of War een lineaire squad-based shooter die zwaar inzet op een cover-mechaniek, waarbij je schuilt achter muren om je vijanden onder vuur te nemen. Je teamleden kan je orders geven, maar deze zijn vrij beperkt. Bovendien valt op dat de A.I. van zowel je teamleden als de vijanden regelmatig te wensen overlaat. Gelukkig kan je de game in co-op spelen, zowel via split-screen als online met drie andere spelers.

Ben je eerder het competitieve type, dan kan je steeds je kans wagen in een van de multiplayertypes. Hier vind je klassieke varianten als Team Deathmatch, King of the Hill en Elimination terug, samen met het amusante Assassination. Hier is één speler van elk team de leider en moet je proberen de leider van het andere team uit te schakelen. Gezien het spel slechts 4vs4 is, voelden de maps soms wat groot aan en stoorden we ons ook aan de kracht van de shotguns, waardoor iedereen heel de tijd met een shotgun rondloopt. Het derdepersoons perspectief maakt dat het mikken ook wat minder vlot verloopt dan in first-person shooter, maar de controls voelen gelukkig wel goed aan. Enkel het gebruik van de kettingzaag werkte soms wat tegen.

Ultieme editie

Wie de originele Xbox 360-versie naast de Xbox One-versie legt, zal al snel de verschillen opmerken. Grafisch werd de game flink onderhanden genomen en hoeft de game nooit onder te doen voor nieuwe releases. De game zag er nog nooit zo gedetailleerd uit, waarbij er niet enkel een hogere resolutie en framerate zijn, maar ook extra kleur en details werden toegevoegd aan de spelwereld om deze meer levendig te maken. Zelfs de cutscènes werden vanaf nul opgebouwd en verrijkt met scènes.

Verder bevat deze Ultimate Edition alle extra content die destijds gemaakt werd voor de pc, waaronder een extra vijfde hoofdstuk voor de verhaalmode, extra multiplayermappen en modes, alsook enkele nieuwe mappen ontworpen door The Coalition. De community ontworp daarnaast ook een gloednieuwe 2v2 multiplayermode voor deze editie. De dogtags die je verzamelt geven nu toegang tot vijf digitale comics books en de game geeft ook toegang tot de beta van Gears of War 4. En alsof dat nog niet genoeg was, krijg je, als je de game speelt voor 31 december, bovendien ook toegang tot de digitale versies van Gears of War 1, 2, 3 en Judgement, te spelen op je Xbox One via backwards compatibility. Een natte droom dus voor elke Gears of War-fan en een ideaal opstapje voor de nieuwkomer som zich voor te bereiden op Gears of War 4 volgend jaar.

4/5