Hak en schiet jezelf een weg doorheen eindeloze hordes vijanden in deze herinterpretatie van de klassieke dungeon crawler Gauntlet.

PC PlayStation 4

Arrowhead Game Studios

€19.99

11-08-2015

Gauntlet: Slayer Edition (Review)

De al wat oudere gamers onder ons herinneren zich waarschijnlijk de arcade klassieker Gauntlet. Deze trendsetter legde de basis voor multiplayer dungeoncrawlers en role-playing games met een isometrisch perspectief, zoals Baldur's Gate, Diablo of zelfs The Binding of Isaac. In 2014 kreeg de game een remake voor PC die intussen ook beschikbaar is voor PlayStation 4 onder de naam Gauntlet: Slayer Edition

Grindfest

In Gauntlet kruip je in de huid van een van de vier helden, warrior, elf, valkyrie en wizard, uitgebreidt met de necromancer als dlc-personage. Elk karakter heeft zijn eigen speelstijl waarbij zoals gewoonlijk de warrior als melee de makkelijkste is om mee te spelen en de wizard de moeilijkste. Nieuwe uitrusting en wapens krijg je door ze te kopen eerder dan als drops tijdens het spelen. Verwacht wel geen eindeloze hoeveelheid aan items. Dit is eerder beperkt tot bijvoorbeeld drie wapens, helmen en harnassen per personage, waarbij je wapens, reliekwieën en amuletten bepaalde abilities geven en de uitrusting louter functioneel is.

Het grootste deel van je tijd zal je dus spenderen aan het verzamelen van goud doorheen de verschillende levels in een van de drie modes. In de Campaign mode doorloop je een twintigtal levels op zoek naar drie kristallen die je krijgt door de eindbazen te verslaan. Veer verhaal hoef je hier helaas wel niet te verwachten. In de Endless mode doorloop je willekeurig gegenereerde levels totdat je het loodje legt en je revive-coins meer hebt. Het Colosseum geeft je elke dag een nieuwe uitdaging waarbij je tal van mantels kan vrijspelen. Maar omdat alle items duur zijn en je deze voor elk personage afzonderlijk moet kopen, ontaard Gauntlet al snel in een grindfest van jewelste, wat na een tijdje kan gaan vervelen natuurlijk.

Samen sterk

Gelukkig sta je er niet alleen voor en biedt de game om met maximaal drie andere spelers samen ten strijde te trekken. Dit kan zowel offline als online. Bij deze laatste kan je in snel in een sessie van een andere speler voegen via Quick Play of je eigen sessie openstellen voor andere spelers. Online spelen ging vlekkeloos en mensen vinden om samen mee te spelen verliep vlot, wat toont dat de game toch een trouwe aanhang heeft. Wij zijn vooral blij dat de game de mogelijkheid om samen met drie vrienden vanuit de luie zetel te spelen, want zoals je weet staat dit garant voor heel wat vertier. Zeker na enkele biertjes.

Helaas valt Gauntlet wegens zijn repetitieve gameplay, beperkte mogelijkheden en gebrek aan diepgang moeilijk aan te raden. Ook grafisch is het niet veel soeps en voelt de game bijzonder ondermaats aan. De fletse achtergronden en weinig gedetailleerde personages laten een zwakke indruk na. Fans van het genre zullen zich hier waarschijnlijk enkele uren zoet mee kunnen houden, maar er zijn betere alternatieven beschikbaar zoals Diablo 3, Divinity: Original Sin of de free-to-play Torchlight-serie.

2/5