PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 PlayStation Vita Xbox One Nintendo WiiU

The Quantum Astrophysicists Guild

Ty Taylor en Mario Castaneda

€12.99

14-08-2015

The Bridge (Review)

Dat games en film tegenwoordig hand in hand gaan, is vanzelfsprekend. Maar games die hun inspiratie gaan halen bij de schone kunsten zijn eerder zeldzaam. Toch kan dit een bijzondere kruisbestuiving opleveren, getuige The Bridge. Voor deze game liet Ty Taylor zich duidelijk inspireren door de werken van M.C. Escher. The Bridge verscheen oorspronkelijk al in 2013, maar is ondertussen ook verkrijgbaar voor de nieuwe generatie consoles.

Sfeervol puzzelen

De invloed van Escher laat zich vooral merken in de visuele stijl van de game. In een zwart-witte tekenstijl valt onmiddelijk diezelfde perspectieftartende en speelse vormgeving op. Je personage doorkruist bizarre constructies, op zoek naar sleutels om de deur te openen naar het volgende level. Elk level is getekend met knappe contrastrijke potloodtekeningen en dankzij de sfeerschepping, krijg je een bijzonder kunstzinnig spel voorgeschoteld.

Toch is Escher niet de enige grote invloed voor deze game. Het introfilmpje waarbij je personage onder een boom zit en er een appel op zin hoofd valt, doet het al vermoeden. Ook Isaac Newton komt om de hoek loeren. De puzzels van The Bridge spelen niet enkel met perspectief, maar ook met fysica. Zwaartekracht krijgt een belangrijke rol bij het oplossen van de puzzels, en in elk hoofdstuk wordt er bovendien een nieuw element toegevoegd, gaande van een vortex die je kan opzuigen, de mogelijkheid om te shiften naar een ander perspectief of een tunnel die je ter plaatse houdt, ongeacht hoe je de constructie laat draaien.

De kluts kwijt

En draaien zal je doen! De gameplay bestaat immers voornamelijk uit het bewegen van je personage én de omgeving. Zoals je al kan vermoeden, moet je er je hoofd bij houden om de kluts niet kwijt te geraken. Als je dan toch eens van de constructie valt of verpletterd wordt door een bal, kan je de tijd gelukkig ook steeds terugdraaien. Al zijn de puzzels nooit te moeilijk en zal de aanhouder steeds winnen. Toch is de balans wat zoek in de moeilijkheidsgraad tussen de puzzels. Dat ene level in hoofdstuk drie of vier zal je al snel een kwartier bezighouden, maar kan worden gevolgd door een level dat je uitspeelt in minder dan een minuut.

Met slechts 24 levels op de teller, is The Bridge helaas ook niet het langste spel. De speelduur wordt artificieel verlengd door het aanbieden van zogenaamde 'mirrored' levels die een nieuwe uitdaging aanbieden, maar variaties zijn op wat je reeds gedaan hebt. Veel verhaal is er in The Bridge ook niet aanwezig, al krijg je tussen de levels door wel wat achtergrondinformatie en filosofische bedenksels voorgeschoteld. The Bridge speel je eigenlijk vooral als je wat wilt puzzelen in een grafisch unieke game, en is op dat vlak zeker een aanrader.

4/5