PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 Nintendo WiiU

Nordic Games Publishing

Neon Studios

€29.99

28-07-2015

Legend of Kay Anniversary (Review)

Legend of Kay, voor sommigen zal het vast een vlaag van nostalgie met zich meebrengen, maar ik had er alleszins nog nooit van gehoord. Het origineel, een cultklassieker die 10 jaar geleden is uitgebracht op PlayStation 2 en wat later op Nintendo DS, krijgt nu een remaster en wordt uitgebracht op de next-gen consoles en PC. Het opnieuw uitbrengen van oude games is een trend die ondertussen al enkele jaren aan de gang is, wat voor gemengde resultaten heeft gezorgd. Er zaten absolute prachtexemplaren tussen maar ook mindere. Hopelijk hoort Legend Of Kay bij die eerste categorie.

Geen kat om zonder handschoenen aan te pakken

Legend of Kay speelt zich af in een Oosterse setting met antropomorfische dieren, wat ontzettend doet denken aan Kung Fu Panda. Het land was vredig onderverdeeld tussen panda’s, konijnen, kikkers en natuurlijk katten, elk ras had zijn eigen dropje. Na een woeste invasie veroveren de gorilla’s en ratten het vredige land en onderwerpen de huidige bewoners. Kay, een kat, pikt dit niet langer en probeert zijn thuis en land te redden.

Legend of Kay bleef 10 jaar geleden wat op de achtergrond, mede door het succes van Ratchet & Clank en Jak & Daxter, twee games waar antropomorfische dieren ook in de hoofdrol stonden. Het is dan ook net als die twee reeksen een actie-avontuur game met wat platformelementen en puzzels eraan toegevoegd. Legend of Kay probeert er dan nog wat extra’s bij te gooien met wat RPG-elementen, zoals bijvoorbeeld quests, bruikbare drankjes en bommen en wapens en harnas upgrades. Het probeert vele genres samen te brengen in één spel, maar het lukt niet om in de buurt te komen van Ratchet & Clank en Jak & Daxter.

Het vechtsysteem is redelijk simpel. Zo kan je van de ene tegenstander naar de andere springen met de druk op een knop. Echte combo’s zitten er niet in, je hebt één gewone combo, een luchtcombo en een worp. Je krijgt wel voor elke tegenstander die je verslaat een combopunt erbij. Hoe hoger je comboaantal, hoe sterker je wordt. In het begin is het redelijk leuk, maar het begint snel te vervelen. Om wat variatie in het spel te steken, heb je drie verschillende wapens: een zwaard, een hamer en klauwen. Deze variatie is echter schijn want je doet dezelfde combo’s met verschillende wapens. Een probleem dat ze jammer genoeg niet hebben opgelost, is de slechte camera controle. Het is ontzettend moeilijk om de camera goed te krijgen, wat frustrerend is als je in het midden van een lange combo zit….

Remastered

Ook al is het verschil met de grafische kwaliteit tussen het origineel op PS2 en de remake is redelijk groot, het oogt nog altijd verouderd. Vooral de omgeving kan soms wat te wensen overlaten, maar een kniesoor die daar op let. De interface heeft ook een poetsbeurt gekregen. Het ziet er veel overzichtelijker en veel moderner uit. Wat vreemd was het asynchrone geluid bij het beeld tijdens het verhaal. Je krijgt een mooi verhaal in stripvorm voorgeschoteld, maar dat wordt jammer genoeg verpest door geluid dat voorloopt op het beeld.

Laten we eerlijk zijn: dit spel is 10 jaar oud ondertussen en dat voel je ook, ondanks de grafische update. De camera is moeilijk te controleren en soms kan het spel houterig aanvoelen. Dit is eerder een koopje voor de mensen die het vroeger op PS2 hebben gespeeld en puur uit nostalgie het nog eens willen spelen. Of mensen die graag oude games spelen. Maar als actie-avontuur game zijn er op de huidige markt betere, niet per se recentere, titels.

3/5