PlayStation 3 Xbox 360 PC PlayStation 4 Xbox One

Square Enix

Dontnod Entertainment

€19.99

30-01-2015

Life is Strange (Review)

Iedereen heeft de tijd al eens terug willen draaien om een fout uit verleden recht te zetten. In Life Is Strange krijgt Max Caulfield de kans om dit te doen. Na jaren in de grote stad geleefd te hebben, keert ze terug naar haar geboortedorp Arcadia Bay. Ze volgt er les in Blackwell, een typische Amerikaanse universiteit. Althans, op eerste zicht typisch, want al snel ontdekt Max dat er iets vreemd aan de hand is. Ze krijgt een visioen en ontdekt dat ze uit het niets de kracht heeft om de tijd terug te draaien. Daarbovenop is er de mysterieuze verdwijning van Rachel Amber, medestudente aan Blackwell. Max vertrouwt het zaakje niet en gaat op onderzoek uit, maar kan ze de juiste keuzes maken?

Keuzes, keuzes, keuzes

Life is Strange draait helemaal rond de keuzes die jij maakt in het spel. Het verhaal verandert door die keuzes. Maar is dat echt zo? Meerdere games hebben al zoiets proberen doen en schoten tekort. In Episode 1: Chrysalis maken je keuzes ontzettend weinig uit. Dit is eerder een introductie, om alle personages en Max’ vreemde kracht te leren kennen. In Episode 2: Out of Time beginnen je keuzes meer belang te hebben. Keuzes uit het eerste deel komen terug in het tweede deel. Dit is niet echt ingrijpend voor het verhaal, maar eerder personages die dan positief of negatief reageren op jouw keuze.

Op einde van Episode 2 maak je je eerste echt ingrijpende keuze. Deze keuze verandert de hele atmosfeer in Episode 3. De sfeer is dan heel triest en somber of heel licht en vrolijk. Omdat je de mogelijkheid hebt om je keuzes terug te draaien, twijfel je enorm hard aan jezelf. Het is moeilijk om in te schatten welke keuze het beste is. Iets dat nu goed lijkt, kan later in je gezicht opblazen en vice versa.

Max drama

Max studeert fotografie aan Blackwell, maar is zeer onzeker van zichzelf. Ze is op zoek naar haar plaats in de wereld, hier een wereld met de stereotypische American Highschool typetjes. Ze zijn allemaal aanwezig: de nerd, de goth, de rebel, het populaire kreng en haar volgers, de arrogante sporter, enzovoort. Deze stereotypen zijn tegenwoordig ontzettend gaan vervelen, maar Life is Strange doet het goed. Als je voorbij al de highschool drama kijkt, krijg je een prachtig verhaal. Een mysterieuze thriller met zeer emotionele en dramatische hoogtepunten. Naast al het mysterieuze in Blackwell is er de vriendschap die terug bloeit tussen Max en haar jeugdvriend Chloe. Het is een mix van verschillende verhalen en emoties en dat wordt perfect aangevuld met de prachtige akoestische muziek.

Life is Strange begint wat flauw met Episode 1, maar het verhaal wordt een rollercoaster met ups en downs van emoties. De meeste keuzes die je maakt, veranderen enkel de manier waarop personages reageren op jou. Het verhaal verandert een beetje maar niet drastisch. Enkel de keuze op het einde van Episode 2 was, tot nu toe, ingrijpend. Ik kijk alvast uit naar Episode 4!

4/5