The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

The Elder Scrolls Online is een mmorpg die zich afspeelt in het Elder Scrolls-universum. Herontdek Skyrim, Morrowind, Cyrodiil, ... samen met duizenden andere spelers en beleef samen of alleen spannende avonturen.

Bethesda Softworks

ZeniMax Media

€59.99

09-06-2015

The Elder Scrolls: Tamriel Unlimited (Review)

Na lang wachten krijgen console-eigenaars ook eindelijk The Elder Scrolls Online te spelen. PC-gamers hebben zich al een ruime tijd met deze game kunnen amuseren. Het is de eerste multiplayer game in de Elder Scrolls-franchise, wel uitgebracht maar niet ontwikkeld door Bethesda. Deze eer ligt in de handen van Zenimax Online Studios. Zoals in alle andere Elder Scrolls games speelt het verhaal zich wederom af in de wereld van Tamriel.

Eenzaat of kuddedier?

ESO laat zich spelen zoals jij het wil spelen. Je maakt je eigen karakter, kiest zelf of je quests wilt doen, waarbij er ook een volwaardige verhaalquestline is waarbij je Tamriel moet redden van een invasie van de Daedric prins Molag Bal, of dungeons wilt doorploeteren. Misschien wil je gewoon de enorme wereld wat verkennen, of de pvp induiken (daarover later meer). Kortom, de keuze is aan jou dus. Voor mensen die al eerder een Elder Scrolls game hebben gespeeld, of het aanverwante Fallout, is dit niets nieuws. Wat wel nieuw is, is of dit alles alleen doet of met wat vrienden, de keuze is aan jou.

Er zijn groepsdungeons die onmogelijk zijn om alleen te doen, en er zijn ook delen die je dan weer alleen solo kan doen. Maar buiten deze paar uitzonderingen, zijn er verder geen grenzen. Buiten die groepsdungeons kan je dus in principe alles alleen doen. Maar als je liever wat lacht met je vrienden over de chat, kan je hen evengoed overal mee naartoe nemen. Dit werkt ook allemaal heel goed, al steken af en toe wat connectieproblemen op. Maar daaraan hebben ze al wat liggen patchen sinds de lancering van het spel. Ze hebben dan natuurlijk ook al veel geleerd van de PC-versie.

Oorlogje spelen

The Elder Scrolls Online zou geen echte mmorpg zijn zonder PvP. Dit komt in de vorm van vaak langdurige campagnes waarbij er gestreden wordt om de dominantie van de provincie Cyrodiil. Bij het maken van je personage krijg je de keuze uit drie facties, namelijk The Aldmeri Dominion, The Daggerfall Covenant en The Ebonheart Pact. Deze keuze bepaald dus aan welke zijde je vecht in deze campagnes. Dan neem jij, samen met jou factie, het op tegen spelers van de andere twee facties. Dit gebeurt voornamelijk in de vorm van kastelen overnemen en de zogenaamde Elder Scrolls bemachtigen. Om dit te doen kan je gebruik maken van belegeringswapens zoals katapulten, stormrammen en ballista's. Deze moet je zelf bemachtigen, opzetten, onderhouden en natuurlijk, besturen.

We moeten toegeven, niets is zo bevredigend als een reusachtige veldslag waarbij meer dan 200 man het tegen elkaar opneemt en kastelen belegerd worden groot oorlogstuig. Dankzij PvP-missies kan je bovendien ook makkelijk ervaringspunten verzamelen, mocht je geen zin hebben in de PvE-content, wat ons enigzins zou verwonderen gezien er zoveel te doen valt. De factie die zes kastelen kan bemachtigen tegen het einde van de hoofdcampagne, mag bovendien de nieuwe keizer van Tamriel leveren! Wie imperialistische trekjes heeft, zal dus zeker aan zijn trekken komen in dit spel

Verdict

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Als ik over alles wat de game aan te bieden heeft iets moet zeggen, ben je binnen een uur nog aan het lezen. The Elder Scrolls-franchise was al lang voorbestemd om in een mmorpg vertaald te worden. Games zoals Oblivion en Skyrim waren enkel singleplayer, en die waren al gigantisch groot. Voor een mmorpg laat de game zich ook goed spelen met een controller. Ondanks de vele bugs en glitches blijft het toch een geweldige ervaring. Eentje die heel snel in een verslaving kan veranderen als je niet oppast. Als je geen problemen hebt om al je vrije tijd op te geven voor enkele weken (of maanden) aan een stuk, dan is dit zeker en vast een aanrader!

4/5